Dr. Bartók Albert: Előtörténet
A település történetében meghatározó volt a Rákos-patak völgye, mert már az őskor embere is megtelepedett e tájon. Számos ásatásbeli lelet igazolja, hogy e völgy kedvező lehetőségeket kínált a különféle népelemek számára. Az őskori leletek leggazdagabb lelőhelye a Kőröstói dűlő (a volt papi-földek területe). Itt a hivatásos régész ásója, de a véletlen is számos esetben fordított ki a földből értékes leleteket (1).
Mellőzve itt a régészeti leletek behatóbb tárgyalását, legelőször falunk nevét kísérelem meg bemutatni a különböző korokban. RÁKOSKERESZTÚR, három tősgyökeres magyar szó összetétele: Rákos, kereszt, és úr. Ennek ellenére, megfejtése mégsem olyan egyszerű!
Falunk tatárjárás előtti nevét nem ismerjük, legalább is eddig nem került elő olyan oklevél, amelyből a Pest melletti Keresztúr neve azonosítható lenne. Legősibb nevét talán még az avarkorban kell keresnünk, így vélekedik erről Bartók János idézett művében (2). A Pest melletti megkülönböztetés azért hangsúlyos különösképpen, mert a történelem folyamán Magyarország területén 36 Keresztúr volt található. E gyakori Keresztúr elnevezések a legvalószínűbben a keresztes vitézektől kapták nevüket, akiket IV. Béla királyunk a tatárjárás után, az ország védelme céljából telepített az ország különböző vidékére. Az oklevelek - már a sok ily nevű helység miatt is - gyakran említik Rákoskeresztúrt Dominus crucis-ként és Rákoskeresztúr faluját Villa domini crucisnak, A mi Kereszturunk tatárjárás utáni első oklevélbeli említése merőben más alakban jelenik meg V. István (akkor még ifjabb) király 1265.évi oklevelében Pousa Racusa néven szerepel.
Károly Róbert l326.és l327-i okleveleiben már Szentkereszt a falu neve.
Az 1396.május l6-án és 1400. szeptember 9-én kelt Zsigmond-kori okleveleken falunk nevét Keresthwr alakban találjuk, aminek az olvasata nyilván Keresztúr.
Legkorábbi térképünkön, az 1528.évi Lázár deák-féle térképen Kerstur alakban bukkanunk rá.
A török hódoltság korában, az 1562.évi adóösszeírásban (defterben) Körösztös puszta, Keresztúr puszta, Keresztúr falu néven szerepel és Körösztösnek említi Evlia Cselebi, török világutazó is. 1657-ben Szelényi János itteni birtokos Keresztúr-ként jelöli meg. Az 1664.évi térkép falunkat ugyancsak Kerstur néven említi.
A XVII. század végén Hevenesi Gábor kéziratban maradt térképén Kerestur alakban található. Az l699.évi összeírás Keresztúrnak említi és a XVIII. századi gyakori országos- és megyei összeírások ugyancsak Keresztúrként jelölik, előfordul azonban Kereszt Úr ortográfia is.
l800-tól Rákoskeresztúr a falunk neve, amikor is az írásbeliség elterjedésével és a postajáratok bevezetésével a sok más Keresztúr falutól való megkülönböztetésül - a Rákos-patak után - meghatározó jelzőként alakult ki helységünk végleges neve.
Végezetül Pesty Frigyes l864. évi kéziratos Helységnévtárában (3) még egy újabb elnevezés is felbukkan Keresztút formában, de ezt csak szájhagyományként említi az összeírás, így ennek történelmi hitele nincs!
Rákoskeresztúr a középkorban
Az Árpádok korában községünk létezését a római katolikus templom körüli, 1969-ben végzett leletmentő ásatás igazolja. Ennek eredményeképpen csaknem teljes feltárásra került a középkori Szent-kereszt falu temploma A templom a XIII. század első felében épült, melyet a tatárok megrongáltak, de a XIV. században a templomot kijavították és bővítették. Az Árpádok korából azonban már írott emlék is hirdeti Keresztúr létezését. 1265. évben kelt ugyanis V. István - akkor még ifjabb király - oklevele; melyen említés történik Pousa Racusa-ról, mely - a történettudomány mai álláspontja szerint - Keresztúrral azonos. Az oklevél szerint községünk ekkor a Buda-felhévízi keresztesek Szent Istvánról elnevezett vendégházának birtoka volt. A Margit hercegnő (Szent Margit, IV. Béla leánya) szolgájának, Miklósnak adományozott két ekényi föld határleírásából az tűnik ki, hogy Pousa Racusa csakis a Pest melletti, tehát a mi falunk lehetett (5).
További oklevélbeli említése falunknak - Szent Kereszt néven a vegyes-házi királyok idejében található. Károly Róbert l326. Július 30-án kelt oklevele arról tanúskodik, hogy a budai bíró, név szerint János mester (a pesti új vár rektora) volt a község birtokosa ekkor és az ő szent-kereszti jobbágyai hatalmaskodva rátörtek a szomszédos Cinkota falura, s annak határjeleit lerombolták. Az ügy kivizsgálására a király bizottságot küld ki. Ez esetben Cinkota falu említése teszi bizonyossá, hogy az oklevélben a Pest melletti, tehát a mi Keresztúrunkról van szó. Ugyanebben az ügyben, ennek folytatásaként l327.február 10-én újabb oklevél keletkezett, melyben a budai káptalan Károly Róbert királynak jelenti, hogy Henczfi János (az előző oklevé1ben János budai bíróként szerepel szentkereszti jobbágyait a Margit-szigeti apácák rákosi-, bökényföldi- és cinkotai birtokainak használatától eltiltotta (7). A legújabban két Zsigmond király korabeli oklevél került elő, amelyekben - ugyancsak határleírás során - szintén szerepel Keresztúr, a szomszédos Ecser falu említése mellett. A szóban lévő egyik Zsigmond-kori oklevél l396.május 16-án kelt és ebben Ecseri András fiai zálogba adnak birtoktesteket 40 forintért, többek között Felsővölgyön egy ekényi földet, amely Keresztúr határáig terjed. A másik oklevél l400.szeptember 9-én kelt és említi a Keresztúrra vezető utat (8,9).
További 128 évre eltűnik szemünk elöl Keresztúr, mert egyelőre nem ismerünk olyan kútfőt, mely kétségkivü1 a Pest melletti Keresztúrról tanúskodna és további története csak a törökkorban kísérhető figyelemmel.
Rákoskeresztúr a török hódoltság korában
1528-ban Lázár deák térképe örökíti meg Keresztúr létezését, melyen tisztán olvasható községünk neve Kerstur alakban, felette kéttornyú templom rajzával. Lázár deák nevéhez fűződik Magyarország legrégibb térképének megszerkesztése, mely Európa-szerte elismerten kimagasló kultúrtörténeti emlékünk. Lázár deák személyéről csak annyit tudunk, hogy magyar ember volt és Bakócz Tamás esztergomi érsek titkáraként működött (10).
A törökkorban, 1562-ben Keresztúr birtoka l950 akcse jövedelmet nyújtott török földesurainak (11).
Keresztúr létezését - bár a hódoltság korában többször elpusztul, illetve elnéptelenedett - több XVI. századbeli térkép bizonyítja: így 1556-ban Lazius Farkas, l584-ben Ortelius Ábrahám térképe (12). Az Apponyi - metszetgyűjtemény további négy térképet őriz, amelyek mindegyikén szerepel Keresztúr. Ennek alapján megkockáztathatjuk azt a véleményünket, hogy Keresztúr a XVI. században ismertebb település lehetett, mert a környező falvak (Csaba, Pécel, Cinkota, Tarcsa, Ecser, Maglód) - bár ekkor már léteztek - nem szerepelnek az említett térképeken, falunkat azonban mind a négy térképen megtaláljuk (l3).
A török hódoltság utolsó évtizedeiben többször is találkozunk Keresztúr nevével. Egész röviden, az alábbiakban foglaljuk össze ezeket a fontos dokumentumokat.
1653.augusztus 11-én l2 tanút, l655.junius 28-án újabb 25 tanút hallgattak ki Pest vármegye ülnökei - a veszekedő földön, ahogy a jegyzőkönyv említi - Szelényi János keresztúri birtokos kérelmére, arra vonatkozóan, hogy hol húzódott az “igaz” határ Csaba és Keresztúr között (14). Ugyanennek az ügynek későbbi folyományaként Szelényi János panaszát a rákoscsabaiak ellen, 1657.január 4-én Fülek várában tárgyalta Pest vármegye generális kongregációja. A panasz lényege az volt, hogy Csaba lakói nagyobb összegű gyűjtött pénzzel megvesztegették a budai török nagyvezért, továbbá a pesti török vezetőket és ezek közreműködésével, valamint török karhatalmi segítséggel Keresztúr falu területének igen nagy részét elvették és Csabához csatolták, kiszedvén a régi határjeleket és megváltoztatva a régi határvonalakat. Ezzel a csabaiak - minthogy ügyükkel a török hatóságokhoz fordultak, a “törökösség” bűnét követték el, amiért a magyar törvények szerint súlyos büntetés volt kiszabható, csak az volt a baj hogy a török hódoltság területén a vármegye nem hajthatta végre ez ügyben hozott ítéletét (15).
1664-ből térkép hirdeti Keresztúr létezését (16). Ugyancsak 1664-ből nyomozóirat (investigatios jegyzék) tanúskodik Keresztúrról, amelyből az derül ki, hogy Keresztúr birtoka Garai Farkas tulajdonából ment át a Szelényi család kezére (17).
Evlia Cselebi török világutazó magyarországi utazásai során, Eger vára felé haladtában, 1665-ben megemlékezik Körösztös faluról is, amelyből megállapítható, hogy a mi falunkról van szó (18).
1668-ban Pest vármegye magisztrátusa Fülek várában tanúkihallgatásokat tartott a törökök békebontásairól és visszaéléseiről, s ennek során Keresztúr kiküldöttei Zemberi Márton és Suhay Mihály voltak. Mindkét név tősgyökeres magyar hangzású, bizonyságul. szolgálván arra, hogy a török : hódoltság korában falunk lakói magyarok voltak (19).
l683-ban a harcterekről készített térképen Keresztúr ugyancsak szerepel (20). Az l683. évi porció-kivetési jegyzék tanúsága szerint Keresztúr 1/4 portát ér, ami azt jelenti, hogy egyetlen házának voltak csak lakói (2l).
Még 1685 márciusában is létezett Keresztúr, mert Darvas János szolgabíró “quártély pénz” beküldését két ízben is szorgalmazza a keresztúri bírónál (22).
1686-ban, Buda felszabadítása alkalmával pusztul el Keresztúr több, mint egy évtizedre és források tanúsítják, hogy 1690-ben, 1695-ben és 1698-ban Keresztúr lakatlan puszta (23).
l699-ben viszont már vármegyei összeírás bizonyítja, hogy nyolc család él itt. Valószínűleg a harcok elcsitultával régi lakói közül szállingóztak vissza néhányan. Az első ily tárgyú összeírás miatt az alábbiakban mutatom be a falu lakóinak névsorát, az egykorú írásmód és helyesírás szerint.
Béres György bíró, Negrády János, Szebellebi Mihály, Ballók Mihály, Bódy András, T'óth János, Czine Thamás, Ballók Pál.
A lakosságnak volt 32 ökre, 25 tehene és 5 lova. A vetésterületről az összeírás nem emlékezik meg.
A XVII. század végén ismét több térkép örökítette Keresztúr létezését. Elsőként Hevenesi Gábor kéziratában maradt térképét említhetjük melynek külön érdekessége hogy a szomszédos régi településekről (pl.: Rákoscsabáról, Cinkotáról) nem emlékezik meg, csak Keresztúrt tünteti fel (25). De külföldi térképe is említi községünket. Ezek közül Sanson l683-ban Rómában kiadott térképét és Cantelli da Vignola Giaccomo l685-ban ugyancsak Rómában kiadott, térképét említhetem (26).
A török hódoltság korában, közelebbről az ellenreformáció évszázadában (27) kell megemlékezni a keresztúri református gyülekezetről és ennek Püspöki János nevű prédikátoráról. A Duna-melléki Református Egyházkerület 1652-ben tartott, Kecskeméti kerületi gyűlésén a váci esperesség lelkipásztorai között Földváry László a keresztúrit nem említi (lehet, hogy nem tudott megjelenni). A cinkotai, kerepesi, tarcsai, csabai és péceli református lelkészek nevei azonban a kimutatásban szerepelnek (28).
Az idézett munkában azonban felsorolást olvashatunk azokról a református egyházakról, amelyek 1700 előtt meg voltak, azonban teljesen megsemmisültek. Ezek között találjuk a keresztúri egyházközösséget (29).
A rákoskeresztúri református gyülekezet tehát l652 után létezett és Püspöki János - az alábbiakban ismertetendő okok és adatok miatt - l66l után volt prédikátora ennek. A gyülekezet nagyságáról semmi adatunk nincs, de gyaníthatjuk hogy az Árpád-kori római katolikus templomot vették használatba istentiszteleteik céljaira, amint ez más helységekben is történt. Ezt megerősíteni látszik Pesty Frigyes Helységnévtára (30), amely szerint a római katolikus templom előtt - az összeírás előtt valamikor - a földből egy vas kakast ástak ki, azt írván erről, hogy “ezen községet, s magát a most rom. cath. templomot is, husziták bírták, akik tudniillik vas kakast szoktak volt a templomtornyokra tűzni”.
A későbbi időben, 1725-ben Apostoli András cinkotai evangélikus lelkész feljegyzésében azt írta, hogy mind Cinkotán, mind a szomszédos községekben kálvinista hitvallású magyarok laktak (31).
Püspöki János keresztúri prédikátornak életutját több forrás alapján kísérhetjük figyelemmel. Biharpüspökiben született l620 körül, tanulmányait Nagyváradon végezte.
l652-l657-ben Nagybányán rektor. 1554-től l657-ig Leidenben, Uttrecht-ben, Franekerben tanul. 1658-ban itthon találjuk, mert Nagyváradon könyve jelenik meg. Nagyvárad elestéig, l660-ig, Erdélyben tanár, rektor, lelkész. Innen Debrecenbe menekül, mert l66l-ben könyve jelenik meg ott. “Az Keresztyénség Védoszlopának Megdűlése, azaz Az Nagy Váradi nagy Várának Törökök által való kipusztítása és Elfoglalása. Egy siralmas elmélkedésben keserves szívvel által tekintettni és megfontolttatni kívánta Püspöki János Váradról elbujdosott tanító. Nyomtattatott Debreczenben l66l-dik Eszt” (32). Zoványi Jenő szerint l661-ben meg hivatal nélkül volt (33).
Ez után lelkészkedett Keresztúron, mert az l674.március 5~re Pozsonyba szóló idézése , mint keresztúri lelkészt említi (34). Erre az idézésre nem jelent meg Pozsonyban. Ezt több adat is valószínűsíti. A török hódoltság területén a török hatóságok az idézetteket eltiltották a megjelenéstől. Továbbá a Pozsonyban megjelent l55 egyházi személyből egy sem volt a hódoltság területéről (35). Végül az idézéstől távolmaratottak előállítására még kísérletet sem tettek a pozsonyi magyar hatóságok (36).
Biztosra vehető azonban, hogy az idézés hatására elhagyta eklézsiáját (ami távozásával szét is hullott) és világi pályára lépve, valahol a Partiumban vonta meg magát. A későbbiek során nevével meg találkozunk: valószínűleg ő volt, akit az1679. és az l683. évi kassai országgyűlésre követül küldtek a Szatmár vármegyei protestáns rendek (37). Továbbá 1688-ban Püspöki János neve szerepel szatmári követként abban az egyház-háborítási ügyben, amely a füzesgyarmati és nagyszalai kálvinista lakosok alázatos könyörgése címen szerepel Burius János művében, amelyet a királyhoz intéztek, és amelyben végső soron Gróf Koháry Farkas Hont vármegyei főispánja intézkedett l688. július 26-án Csábrág várából (38)..
|