Dr. Bartók Albert: A Rákoskeresztúri Evangélikus Egyház megalakulása és története. XIX. század
III. fejezet: A Rákoskeresztúri Evangélikus Egyház megalakulása és története. XIX. század
A türelmi rendelet végleges elfogadása és érvényre-jutása után a rákoskeresztúri gyülekezet normális, békés fejlődésnek indult. A lélekszáma is szépen szaporodott. A századfordulón már 91 család van feljegyezve. (Jegyzőkönyv I. kötet) 595 lélekkel szerepel az 1800-as lélekszám. Erről az időről így emlékezik meg az 1880 szeptember 10-11-én tartott canonica visitatio jegyzőkönyve: „A hazai protestáns egyház láthatárán hajnalpír kezdett mutatkozni, mely kedvezőbb időkre és viszonyikra engedett következtetni...” (Jegyzőkönyv II.79 l.)
A rákoskeresztúri gyülekezet számára a „hajnalpír” két - a gyülekezet jövőjét meghatározó eseményben realizálódott.
A gyülekezet a cinkotai anyaegyháznak leányegyháza volt. Tartottak ugyan istentiszteletet az iskolában. De igazán templomba a cinkotai templomba kellett járni. Itt viszont nem volt német nyelvű istentisztelet, csak szlovák nyelvű.
Isten kirendelt a keresztúri híveknek egy áldott lelkű földesúrnőt, báró Bojanovszky Sándor özvegyét, Podmaniczky Erzsébetet. 1798-ban özvegyült meg a bárónő. Szíve megesett jobbágyain, akiknek Cinkotára kellett átgyalogolniok templomba. Az a bokáig érő homokban még a XX. században sem könnyű dolog. Kényelmesnek sem volt mondható a 4 km-es út hóban, esőben, hidegben. Az egyház jegyzőkönyve (szlovák nyelvű) úgy említi az eseményt, hogy “megsajnálta a népet” és elhatározta, hogy saját költségen templomot épít nékik! A keresztúri evangélikusok “társadalmi munkában” hordták a követ és egyéb építési anyagot az épülő templomhoz. El is készült az 1800 húsvétjára. Húsvét hétfőjén fel is szenteltetett. Jelen voltak ezen a nagy eseményen: Molnár János pesti lelkész, Bartholomeidesz Pál pilisi, Füredi György péteri, Hrdlicska János maglódi lelkészek.
A községi bíró Krammer György volt; a kurátor Lehoczky György s jelen voltak természetesen a község földesurai is. A templomnak nem volt tornya. Később nagy tárgyalások folytak a torony építése, majd még később magasítása tárgyában. 1802-ben megépült a torony. Később 3 lábbal magasították. A templom zsindellyel volt fedve. 1864 óta cserép teteje volt, mellyel felügyelője, báró Podmaniczky János látta el a saját költségén. A templom 150 n.ölnyi területen épült. Hossza keletről nyugat felé 16 m szélessége dél-észak felé 8,4 méter; alapja egy méternyire kőből; többi vályogból volt építve, körül volt véve 10 faragott kőoszloppal, melybe vaslánc lett beleágyazva, akácfákkal körülültetve. Déli oldalról az út felöl volt a bejárati ajtó. Nyugatról a fehérre meszelt karzat (a karzaton 1880-ban volt egy hatváltozatú orgona), jobb oldalán ülőhelyek az ifjúság számára; lenn 16 pad a férfiak, 10 pad a nők számára. Ezen kívül még 6 pad asszonyok számára (papi család, tanító család). A templom mennyezete stukatúros, padlózata márványlapos, a padok alja téglás. A keleti oldalán állt az oltár. 197 cm magas és 140 cm széles ismeretlen szerzőtől származó oltárképpel. (Ma a gyülekezeti teremben van). Kis fekete feszület a corpussal, négy darab fagyertyatartó, (a templom bontásakor sajnos elkallódott) viasz gyertyák, virágdíszek (télen művirág).
Az oltár fakerettel kerítve. Bársonnyal bevont imazsámoly, melyre térdelve a lelkész énekelte az imádságokat. Az oltárnak sok terítője volt a hívek adományából. A templom északkeleti sarkában állt a fából készült ezüstszínűre festett szószék. A gyülekezet felé néző oldalán a hit - remény - szeretet volt kifaragva; az oltár felé néző oldalán I. Péter 1:25: Verbum Domini manet in aeternam... -ugyancsak kivésve. Az oltárt és a szószéket Machula Gábor lelkész feljegyzése szerint 1811-ben ő készíttette el, mert előtte a templomban nem volt sem szószék, sem oltár.
A templom közepén függött egy régi rokokó üvegcsillár. 1867-ben báró Podmaniczky János felügyelő új csillárt ajándékozott a templomnak. A villanyvilágítás bevezetésekor villanygyertyákra lett átalakítva.
A szószék mellett volt egy báró Podmaniczky János által épített sekrestye. A padlója ugyancsak márványlapos volt, falában egy szekrény könyvek és gyertyák számára. A lelkész a nagy ének-közökben itt tartózkodott. Nem volt külön ún. papi pad, mely a legtöbb falusi templomban volt. Rendesen ráccsal felszerelve, hogy a hívek tekintete elöl el legyen takarva a pap!
Volt már a gyülekezetnek temploma, de nem volt lelkésze. Nyilvánvaló, hogy a régi állapot nem volt sokáig fenntartható. A hívek egyre inkább azt kívánták, hogy a cinkotai lelkész jöjjön Keresztúrra az ő templomukba. Geguss Sámuelnek hívták a cinkotai lelkészt, aki nem volt már fiatal ember. Őt arra kérték, hogy legalább minden negyedik vasárnap jöjjön Keresztúrra istentiszteletet tartani. A lelkész annak ellenére, hogy Nagytarcsa is, Csömör is leányegyháza volt és nehezen járható utak voltak (még makadám út sem), vállalta az átjárást négy éven keresztül, 1806-ig. Németül nem szívesen szolgált, fárasztó volt a szolgálat a leányegyházaiban. Beszüntette az átjárást.
A keresztúriaknak nem maradt más választása, mint valamiképpen saját lelkészről kellett gondoskodniok.
A földesurakkal egyetértve, törekvésük sikerrel járt. Ha nem is volt egyszerű a dolog, a földesurak biztosították a lelkész lakását, fizetését (földet és személyes járandóságot); a gyülekezet tagjai vállalták az ún. pár-bért, s lélekszám sem volt kicsi - 550-650 között lehetett a lélekszám. Két irányban indult el az önállósulási kérelem. Egyrészt egyházmegyei vonalon, másrészt a közigazgatási vonalon. Az egyházmegye nem engedélyezte a gyülekezet anyásodását. Nem tartotta elég erősnek a gyülekezetet. Azt javasolta, hogy válasszanak segédlelkészt maguknak, aki Rákoskeresztúron lakjék, de maradjanak meg Cinkota leányegyházának A fellebbezést is elutasította az egyházi felsőbbség.
Nagyobb sikerrel járt a földesurak vármegyéhez beadott kérelme. Az alispán, ill. a megyei gyűlés 1806. augusztus 28-án tartott gyűlésén a gyülekezet anyásodását megengedte és a lelkészválasztás folyamatba tételét tudomásul vette.
Álljon itt a vármegye engedély-iratának másolata (az eredeti az egyházközség alapítási iratai között, az egyház irattárában fellelhető).
1806. esztendő kisasszony havának (augusztus) 28-án tartott Köz-Gyüléséből!
1671 ik száma alatt. Táblabíró Majthényi Károly, Fő-szolgabíró Gosztonyi Mihály és Eskütt Etthre Károly urak; bémutatván a f.e. 844 ik szám alatt, Rákos - Keresztúri Evangélikus valláson levő községnek az iránt bé-nyujtott esedező levelére, hogy Predikátort behozni engedelmet nyerhessenek, véghezhajtott vizsgálódást jelentik: hogy az említett helybéli Lakosoknak a Papra mind azért Szükségek légyen, mivel a Cinkotai Pap, akinek Keresztúron kívül még 4 filiális helysége vagyon, nem ér rá mindég, hogy papi kötelességét teljesíthesse, mind pedig azért, hogy Keresztúrba a Lakosságnak egy része német, egy része pedig tót lévén, az említett Czinkotai Pap mind a két félnek az Isteni Szolgálatot maga nyelvén véghez nem viheti; mind pedig végtére azért, hogy Gyermekeik nevelése és tanítása annál inkább gyarapodjon; jelentik továbbá a Tudósítók, hogy az Evangélikus Lakosoknak száma az Uraság Tisztjén és Cselédje kívül tészen 103 párt és 564 lelket; jelentik továbbá, hogy Templomok most is lévén, van a Pap számára 12 kila alá való Szántóföldek és hét Szekér Széna alá való rétek, azonkívül Generális Bujanovszkpné Asszony által ajánlott 4 Szekér Szénát termő Rét; mi pedig a Parochiális Házat illeti az egy mester embertől meg is alkudván, a földes Uraság annak Megvételére 110 Rforintokat ajánlott. Bemutatják mindezek utána a Tudósítók mind a Czinkotai Papnak, mind az odavaló Mesternek, mind pedig az odavaló Ecclézsia Gondviselőjének a Keresztúri Papnak behozatala ellen bé-adott esedező leveleit.
Ezen Tudósításnak felolvastatása után, előadván a Tudósító Szolga-bíró Úr a helybéli Földes Uraságnak újabb abbéli ajánlatát, amely által az újonnan be-hozandó Pap számára Esztendőnként 100 Rfrot készpénzben és 6 Pozsonyi mérő rozsot ajánlanak; minthogy eszerint a Könyörgő Község nem csak a Lelkek: számára, de a megkívántató költségekre nézve is elegendőnek ítéltetne, a behozandó Papnak s Mesternek tartására, azoknak behozatatása könyörgött az 1791 ik esztendei 26 ik törvénye értelméhez képest megengedtetik és a jelenvaló határozás Tudósító Szolgabíró Úr által önékiek kiadattni rendeltetik. Kiadta Balla Gábor administrárius m.p.”
Machula Gábor
Jellemző az akkori egyház-kormányzati viszonyokra, hogy a rákoskeresztúri evangélikusok az esperesség tiltott határozatával nem törődve, a vármegyétől kapott engedély alapján anyaegyházzá szervezkedtek és 1807 január 11-én tartott lelkész választó gyűlésükön egyhangúlag hívták meg Machula Gábor nyitraszerdahelyi lelkészt első lelkipásztorokul. A meg-választott lelkész állását 1807 március 22-én foglalta el s mivel az esperesség ez alkalommal sem ismerte el, Ön maga iktatta be magát hivatalába. A rákoskeresztúri evangélikus egyház tehát 1807 március 22-én lépett az anyaegyházak sorába (virágvasárnap). Az egyházmegye természetesen nem képviseltette magát!
Ezen beiktatásnál jelen voltak az egyháztagokon kívül báró Podmaniczky Józsefné, Bolyanovszki Erzsébet, báró Podmaniczky Sándor és János, Prónay Zsigmond, Merton István, Szentiványi László, Róth Jozefa és Madányi Dávid. Az egyháznak első felügyelője Madáriyi Dávid urasági ügyvéd, akit 1807-ben választottak, de hogy meddig viselte e tisztet, arról feljegyzést nem találtak.
A paróchiát és telket és a rajta lévő házat ugyancsak Bolyanovszky Erzsébet ajándékozta az egyháznak. Kívüle az egyház patrónusául fel vannak jegyezve özv. Báró Podmaniczky Sándorné szül. Jeszenák Zsuzsanna bárónő, továbbá özv. báró Podmaniczky Lászlóné szül. Radvánszky Karolina és báró Orczy. Az anyaegyház első kurátorai voltak a németek részéről Burger Frigyes, a tót ajkúak részéről pedig Kovács György. Első egyházfiak voltak Hammer Gotlieb és Kovalcsik Ádám. Az anyaegyház első évének bevétele volt 3073 forint és 10 és fél krajczár, kiadása pedig 2273 forint.
A hívek száma 1800-ban 595 lélek, 1801-ben 612, 1802-ben 732 lélek, 1821-ben 867 lélek. (Megjegyzendő, hogy a lélekszám pontos megállapításában eltérő adatokat találunk). Az egyház szervezéséhez megemlítendő az, hogy az 1807-ik esztendőben megállapíttatott úgy a lelkészi, mint a kántortanítói hivány is. A lelkésznek az egyházközség és a földesurak összesen 48 kilás szántóföldet adtak, amelyet felszántani, bevetni s arról a termést behordani az egyháztagok kötelessége volt. Készpénzül évi száz forintot. Terményekben 70 kila rozsot, négy szekér szénát, négy öl fát és hat akó bort állapítottak meg a lelkésznek. Azon kívül megállapították a szedendő stólákat, a templomi offertóriumokat és minden háztól egy kakast. A földes uraság évi száz forintot és hat kila búzát kötött le a lelkész részére. A kántor tanítónak negyven forintot, negyven kila rozsot, tíz kilás földet, két szekér szénát és két öl fát, valamint stóláját állapították meg.
Ezzel a rákoskeresztúri anyaegyház szervezése befejezést nyert.
Machula Gábor, a gyülekezet első lelkészének idejében az egyházközség igen szépen fejlődött. Úgy látszik, hogy nevezett lelkész kedves ember volt úgy a földes uraságnak, különösen az áldott lelkű özv. Bolyanovszki Erzsébetnek, aki nagy áldozatokat hozott az egyház fejlődése tekintetében s mindenkor segítségére volt a híveknek. Így már 1808-ban az egy szobás paróchia helyébe három szobás lakást építenek a lelkésznek, Machula Gábor írja önéletrajzában, hogy 1809-ben a templom külső és belső tatarozását és festését - a toronnyal együtt - elvégeztettem. 1810-ben az iskolát előző formájában visszaállítottam, miután az előző épület a templomnál teljesen tönkrement. 1811-ben új oltárt és szószéket helyeztem el, mert eddig nem volt sem oltár, sem szószék. 1812-ben a templomot 12 kőoszloppal vettem körül. Mindezekhez az építkezésekhez segítséget kapott a földes úrnőtől, aki még emellett tetemes összeggel is hozzájárult az építkezésekhez.
1800 március 3-án az elöregedett Jamriska Sámuel tanító helyébe ennek hason nevű fiát választotta meg a gyülekezet tanítóul, aki 1810 április 24-ig viseli ezen tisztét, egyszersmind azonban a községnek jegyzője is volt. A két hivatal teendője azonban megszaporodott úgy, hogy azt egy ember ellátni többé nem volt képes, s azért az ifjabbik, a Jamriska Sámuel tanító hivataláról lemondott, s mint községi jegyző folytatta tovább működését. Helyébe a gyülekezet Kuhajda Jánost, szucsányi (Turóc m.) születésű ifjút hozta meg tanítójául, aki hivatalát 1810 szeptember 21-én foglalta el. Ugyanebben az esztendőben a gyülekezet az iskola épületét is renoválta. Amint az egyház jegyzőkönyvéből is megállapítható, Machula lelkész igen pontos és szorgalmas ember volt. Körültekintése és mindenre kiterjedő figyelme azt bizonyítják, hogy igen tapasztalt lelkipásztor volt.
Sajnos a gyülekezet csakhamar elvesztette kitűnő első lelkészét. Hívták Maglódra, Ntyitraszerdahelyre és végül 1812 szeptember 7-én meghívták Szarvasra Hamaljár Márton szuperintendens helyére. Nevezett év szeptember 6-án Szh. u. 15. vasárnapon próbaszónoklatot tartott Szarvason. Ugyanazon napon megválasztották, a meghívást elfogadta. Október 25-én, avagy Szh.u. 22. vasárnapon elbúcsúzott a gyülekezettől, ahol 5 évet és 7 hónapot szolgált. Helyettesről is gondoskodott, Lyci Kristóf besztercebányai lelkész szuperintendens káplánja, Benedicty Károly lett az utódja, akit november 1-én Joseffy Pál cinkotai és Martin Mihály maglódi lelkész hivatalába be is iktatott.
Benedicti Károly
Benedicti Károly lelkész 1821-ig tanított, hivataloskodása alatt feljegyzésre méltóbb, fontosabb esemény nem igen történt, csupán az, hogy 1821 május 5-én Lovich Ádám szuperintendens Bartholomaeides Pál senior és mások társaságában az egyházközségben kánoni látogatást tartott. A látogatás jegyzőkönyve az egyház irattárában megvan. Az a lényege, a látogatásnak, hogy a superintendens meg volt elégedve és meghagyta a gyülekezetnek, hogy a gyermekeket a katehizációkra szorgalmasan küldjék, valamint hogy az ifjúság vasárnaponként az istentiszteletek előtt az iskolában gyűljön össze és ott az olvasást és az éneklést gyakorolja. (Megjegyzendő, hogy 1812-ben a Lyci szuperintendens is tartott kánoni látogatást, a gyülekezetben. A jegyzőkönyv lényeges mondanivalója e történetbe be van dolgozva). (A látogatási jegyzőkönyv a gyülekezet irattárában megtalálható). Úgy látszik, hogy Benedicti Károly lelkész az itteni állapotokkal nem volt megelégedve, amit 1821. január 1-én tartott évi közgyűlés jegyzőkönyve bizonyít, amelyben nevezett lelkész közgyűlésen arról panaszkodik, hogy kevés a fája és kevés a szénája is, úgy hogy saját pénzéért kell ezekből vennie, hogy természetbeni járandóságát annyira kiegészítse, hogy a háztartása kellőleg ellátva legyen. A hívek ezen panaszra megígérték, hogy ezeken a hiányokon segíteni fognak. A következmények azonban azt mutatják - bár a jegyzőkönyvben erről szó sincs -, hogy a hívek a lelkész igényeit nem elégítették ki, mert Benedicti lelkész ugyanezen év végén itteni állásáról lemondott.
Benedikti lemondása mögött nyilvánvaló sok csalódása húzódik meg. Arra kell gondolnunk, hogy valamiképpen nem volt olyan kedves személy a földesúr előtt, mint elődje. Akit pedig a földesúr nem kedvelt, annak nem volt jövője a gyülekezetben. Egzisztenciájuk teljesen a földesúrtól függött és ez sok megaláztatással és csalódással járt együtt. Pedig Benedikti is igyekezett. 1813-ban félszert épített; 1816-ban iskolát és parochiális melléképületeket szilárd anyagból újjáépítette. 1817-ben orgonát épített. A templomot újból befedette, tataroztatta, meszeltette, a tornyot rendbe hozatta. A lelkészözvegyek számára alaptőkét gyűjtött (ennek a kamatait a gyülekezeti és egyéb lelkészözvegyek élvezhették), a jobb lelkészi fizetés érdekében sokat próbálkozott Podmaniczky Erzsébetnél. A templomi kőoszlopokat vaslánccal láttatta el. Mindezekre ő maga azt írja: Dicsértessék ezért az Úr, Jézus Krisztus neve. Mégis megkeseredve, amikor Turopolya (Nógrád megyei 2133 lelkes) gyülekezetbe meghívják, itt hagyja csalódásainak helyét. Önéletrajzának utolsó soraiban így ír:
“Jószándékú olvasó! Tisztségemben igen kedves utódom légy óvatos, mert rosszakaratú szándékok is vannak. Szh. u. 5. vasárnap, azaz július 22-én búcsút mondtam a gyülekezetnek, melynek 8 év 10. hónapig álltam az élén. A Szentírásnak égi szelleme legyen utódom és a gyülekezeten és áldása kísérje”.
Clementisz János
A gyülekezet következő lelkésze Clementisz János lett, édesapja Szügyön, majd Kiskörösön volt lelkész, aki úgy látszik sokat adott fia iskoláztatására. Lovich Ádám szuperintendensnél tett kandidátusi vizsgát 1817-ben, ez után a jénai egyetemet látogatta. Diakónus (segédlelkész) volt Jolsván, Vlaszky Pálnál. Sonntag Sámuel - aki a teológia doktora is volt - ordinálta 1821 április 27-én. Clementisz 1829-ig volt a gyülekezet lelkésze. Valami rendkívüli esemény nem igen történhetett 1829-ig tartott szolgálata alatt. Tudni illik,1829 december 9-én a gyülekezetben hunyt el 38 éves korában (febrisben), valószínűleg tüdőbajban. (Felesége neve ismeretlen. 1887 május 19-én halt meg Újverbászon, 85 éves korában. Eddig élvezte az özvegyalap kamatait).
Clementisznek nagy küzdelmébe került az egyház rendben tartása, mert a földes uraságok részéről díjlevelében felajánlott járandóságok nem folytak be rendszeresen. Az ő hivataloskodása alatt rendezte a gyülekezet a stólákat. 1823 február 18-tól 1827 január 15-ig közgyűlési jegyzőkönyvet nem lehet találni. Úgy látszik, hogy ez idő alatt közgyűlést nem is tartottak, mert az 1827 évi közgyűlésen a számadásokat 1824-tól kezdve fogadták el. Általában véve igen zavarosak voltak akkor az egyházközségben a viszonyok. 1827-tól 1830 november 7-ig közgyűlés megint nem volt. Ezen a napon iktatták be hivatalába Melczer János lelkészt, ki elődjének 1829 év december 9-én történt elhalálozása után lett ide lelkésznek megválasztva, azonban sajnos erről a választásról sincs semmiféle feljegyzés, csupán az anyakönyvi bejegyzésekből állapítható meg, hogy 1829 november 14-től már nem Clementisz János végzi a lelkészi funkciókat.
Ugyancsak az anyakönyvekből állapítható meg az is, hogy 1830. január 1-től egész 1831 február elejéig Michalkó János vikárius végzi a lelkészi teendőket s csak 1831 február 8-án keresztel először Melczer János.
Melczer János hivataloskodása előtt 1829 december 6-tól 1931 január 24-ig Michalkó János lelkész volt Clementisz Jánosnak segítője, majd halála után az egyházközség adminisztrátora. Ő innen Bécsbe ment a Protestáns Teológiai Intézetbe és nem lett rákoskeresztúri lelkész.
Melczer János
Melczer János 34 évi lelkészi hivataloskodása eseményekben elég gazdag volt, bár ezen események nem voltak annyira egyháziasak, mint inkább politikai vonatkozásúak. Az 1848-1849-i események, amelyek Pesten zajlottak le, nagyban érintették a Pesttel határos Rákoskeresztúr lakosságát is.
Az egyházközség két-nyelvű lakossága is sok tekintetben megnehezítette a lelkész egyház kormányzó működését. A két gondnok rendszer sem vált be, mert ezeknek egymástól eltérő intézkedései, az egyházi járulékoknak különféle beszedése sok zavart okozott az egyházi életben, úgyhogy a hátralékok folyton szaporodtak és az egyházi tisztviselők a közgyűléseken panaszkodtak, hogy járulékaikat nem kapják meg rendesen.
Ami a közgyűlések tartását illeti, a jegyzőkönyvek e tekintetben nem valami megnyugtató képet mutatnak. Az első jegyzőkönyv Melczer János idejéből 1834 március 2-i szól, mikor is megválasztották gondnokul Gubek Jánost és Lay Mihályt és tizennégy-tagú presbitériumot.
1834 Szentháromság utáni harmadik vasárnapon állásáról lemond Zselló Lajos tanító, aki Kiskörösre hivatott meg tanítóul. Utódául az egyházközség Huszka Andrást választja meg, aki itteni állását ezen év szeptemberében foglalja el. (Lásd iskolatörténet külön fejezetét).
A legközelebbi közgyűlés 1843 december 20-án és folytatólagosan 31-én lett megtartva. Időközben 1840 június 24-én dr. Szeberényi János püspök kánoni látogatást tett Rákoskeresztúron. Az erről készült jegyzőkönyv a gyülekezeti levéltárban megvan. De erről a kánoni látogatásról az 1843-i közgyűlés egyáltalán nem tesz említést. A nevezett közgyűlésnek a jegyzőkönyve az egyház irattárában található és jegyzőkönyve így kezdődik:
“1843. évi 20-ik és 31. Dec. napjaiban Méltóságos Szabad Aszódi Báró Podmaniczky János felügyelő Úr elnöklete alatt R.kereszturi evangélikus egyház tisztes presbitériuma és Számos tót és német ajkú tagjai, több érdekes tárgyak felől tanátskozás véget összegyűlvén, közmegegyezéssel következendők határoztattak meg.”
Felolvastatott az az 1831.-tól fogva az 1843. végéig vezetett egyházi számadások. Megállapítást nyert, hogy azok helyesek, pontosak, számszakilag helyesek. Mutatja ez az eset, hogy az egyház élete még nem nyerte el azt a formát, amelyet később a zsinati törvény törvényesített, ti., a számadások, költségvetések, vagyonmérlegek készítése és azoknak évenként való letárgyalását.
A második pont figyelmezteti a gondnokokat, hogy az egyházi tőkét és az alapítványokat azok személyek részére történő kölcsönadását nagy gonddal végezzék. Nem különben vigyázni kell a kamatok befolyására és visszafizetések rendjére.
pont hiányolja az eladott egyházi gabona elszámolását. Hiányzott a tételes elszámolás! Kívántatik, hogy a jövendőben mind a mennyisége, mind az ára tételesen szerepeljen az elszámolásban.
pont még egyszer külön felhívja a figyelmét a gondnokoknak - a Tisztelendő Lelkész Úr és presbitérium befolyásával “hogy a kihelyezett kölcsönök biztonsága felett őrködjenek, nehogy veszteség érje az egyházat”.
pont özv. Clementisz Asszonyra gondol gondoskodással. Az özvegynek biztosított tőkekamatokat rendesen kapja meg!
pont a gondnok és egyházfi “kinevezéséről” intézkedik: Gondnokok: a tótok részéről öreg Bartók István; a németek részéről Misbrandtner Heinrich. Tót egyházfi: Kintes János, német egyházfi: Majer Conrád. Szavazattöbbséggel történt a “kinevezés”!
pont a presbitérium halálozás által megüresedett helyeinek betöltése. Ezek az új presbiterek: Pupek Ádám, Elsasser Jakab, Hamer Jakab, Kovaltsik József, Kovács György, Macskás Samu, Laich Mihály, Rupl Henrich, Tót János, Gubek János, Altziebler Jakab, Harányi Márton, Bartók István, Rutkai Samu, Hamer György. Összesen 16-an.
pont az egyházi hátralékosokkal foglalkozik. Lajstromba kell venni; a szolgabíróval láttamoztatni kell; határidőt kell kiszabni, de szüret után mindenképen be kell szedni.
pont: a lelkésznek járt a díjlevele szerint 8 plusz 2 akó bor. Ha ez a hívektől rossz termés miatt nem telne ki, annak megváltási árát a presbitérium a napi árban szabja meg és fizesse ki.
pont. A házas zsellérek eddig minden egyházi teher alól kivonták magukat. Csak a telkes gazdák, végeztek munkát a lelkész és tanító uraknak. Úgy igazságos, hogy a zsellérek arassák le a gabonát. Ezt a katolikus atyafiakkal meg kell beszélni.
pont. Macskási Soma molnármestert felkéri a gyűlés, hogy a roskadozó iskola helyett építendő új iskola tervét készítse el; mutassa be a felügyelőnek és a presbitériumnak és jóváhagyás után az építést azonnal el lehessen kezdeni.
pont. Házasulandóknak kihirdetésük előtt kátétanításon kellett megjelenniük. Akik nem jártak: a lelkész megbírságolta. Ha erre nincs egyházi felsőségi határozat, megszüntetendő. A befolyt pénz “hasznos egyházi célra fordítandó”!
pont: a gyóntató pénz nem töröltetik el.
pont: A lelkész pincéjének építése “boldogabb időre elhalasztatik”.
pont. Az özvegyasszonyok továbbra sem fizetnek egyházi “díjat”!
Az egyháztanács belátja, hogy sírásóra szükség van. A presbitérium oldja meg a kérdést.
pont rendezi a temetések alkalmából a harangozást. Minden evangélikus hivőnek 3 ingyenes harangozás jár: a lelkésznél történt bejelentés, a temetés előtt és a temetőbe való kísérés alkalmából. Aki több harangozást kíván, annak 12 koronát kell fizetnie. Külön kell kezelni és a felügyelő és a presbitérium rendelkezésétől függően, hogy mire kell felhasználni. Rendezi a harangozás gyülekezeti rendjét, illetve idejét.
Hétközben a mindennap helyett csak kétszer tartanak reggeli áhítatot az iskolás gyermekekkel a templomban: egy tót és egy német nyelvűt.
pont A lelkész úr hivatalos utazásainak költségét (alesperes volt!) azok a községek viseljék, akikhez és akik miatt utaznia kell, mert az útiköltségek igen nagy összeget tesznek ki.
pont Úgy a lelkész, mint a presbitérium tagjai havonta legalább egyszer látogassanak el az iskolába. Mindenkinek nagy ösztönzésére szolgálna az ilyen látogatás.
pont A jegyesektől a rektor úr a kihirdetés fogalmazásáért 15 kr. kér. Hivatkozván más eklézsiákra. Ez a lelkésznek nem jár! Nincs benne a hiványában.
pont A hanyag szülőket - akik a tanítónak a csekély tandíjat (1 Forint) nem fizetik meg - amikor gyermekeik a konfirmációkor végleg elhagyják az iskolát, intse meg a lelkész “szívrehatólag”, hogy elmulasztott kötelességüknek tegyenek eleget.
pont Az iskola tetőnek és ablakoknak rendbetétele “a gondnokoknak kötelességül hagyatott”!
pont Az iskola kerte bal szélében a vertfalu kerítés rendbetétele szintén a gondnokoknak meghagyatott.
pont: A temető nagyobbítása ügyében a földesúrhoz beadott kérelemre kapott levél a többi irományokhoz csatolandó.
pont Bármilyen költségesebb reparációk, vagy építések ügyét a gondnokok kötelesek előre a méltóságos felügyelő úrnak bejelenteni és arra meghatalmazást kérni.
pont Hogy ezek a határozatok ne maradjanak végrehajtatlan holt betűk, évente két vagy három alkalommal presbiteri gyűlés tartassék: ezek nékik felolvastassanak; a szükségesekről tanácskozzanak; eredményekről a méltóságos Felügyelő urat tudósítsák és “kit mi érdekel, az ahhoz magát alkalmazon.”
Kelt mint fent.
Jamrischka Sámuel
Alfelügyelö és egyszersmind a Protoculum jegyzője.
A felügyelő báró Podmaniczky János azzal írta alá a jegyzőkönyvet, hogy a 2. pontban foglaltakért azok felelősek, akik a felügyelő beleegyezése nélkül cselekedtek. A 12. pontban foglaltak a lelkész részéről a felsőbbség rendelettel ellenkezik. A lelkész fizesse be az egyház pénztárába. A 20. pontban foglaltakat a lelkész teljesen elmulasztotta eddig. A lelkésznek nem jár a kihirdetés fogalmazásáért semmi. Nincs is benne a díjlevelében.
Ha ennek a jegyzőkönyvnek a hangulatába kicsit is beleéljük magunkat, akkor megérezzük, hogy mennyi becsülete volt az uraságok előtt egy lelkésznek vagy egy tanítónak. Egyáltalán a nem körükbe tartozóknak. Mozgalmas napok voltak a gyülekezet életében 1846 augusztus hó végén, amikor a Pest megyei esperesség Rákoskeresztúron tartotta évi közgyűlését Garamszeghi Géczy Péter esperességi felügyelő és Válka János esperes elnöklete mellett. Itt lett hivatalába beiktatva a nevezett esperességi felügyelő, valamint az akkor megválasztott alesperes Melczer János helyi lelkész. Érdekes megjegyzés található ezen esperességi közgyűlés költségeire vonatkozólag. Tudniillik az előirányzat szerint a drága vendégek ellátási költségének felét a czinkotai egyházközség tartozott volna viselni, ezen egyház község azonban az esperesség rendelkezését a köteles engedelmességgel nem teljesítette S így az egész terhet a rákoskeresztúri gyülekezetnek kellett viselnie. 1849 szeptember 17-íg ismét nem találunk semmi feljegyzést.
Ezen a napon ismét közgyűlést tartottak, amelyen a számadások megvizsgálásán kívül megválasztották a két gondnokot, Hagemann Frigyest és ifjú Bartók Istvánt.
1852-ig semmiféle egyházi esemény nincs feljegyezve. Annál inkább történt személyi esemény a rákoskeresztúri evangélikus lelkésszel. 1848 óta üldözte a szerencsétlenség, míg Beluján született Titusz fia, aki mint mérnöknövendék honvéd-tüzérré lett, 1848 november 1-én Pesten meghalt. Rákoskeresztúron temették el. 1849. május havában Budavár ostromában, midőn Henczi Pestet lövette, Lajos nevű 10 éves fia bal combján találva combját vesztette. Már 1850-ben többrendbeli feladás érte, 1852-ben haditörvényszék elé állíttatott és május 5-én az Újépületben kötél általi halálra ítéltetett, mely ítélet Haynau által 6 évi fogságra és vagyonvesztésre változtattatott. Főbűne volt, hogy Pünkösdkor ezen alapigék felett: “Úgy szerette Isten a világot. . .” igen szabad elvű beszédet tartott. A függetlenségi nyilatkozatot kihirdette. Fogságbüntetéséből József várban két e évet kitöltött. 1854.április 27-én, Őfelségeik házassága alkalmából kegyelmet kapott. Az ítélet magyar fordításban a következőképpen hangzik: “MELCZER JÁNOS 0sztroluka-i, Zólyom megyei születésű, 50 éves evangélikus lelkész Rákoskeresztúron, Pest közelében, a magyar forradalom folytában, az 1849. évi konvent határozatát és a magyar forradalom minden proklamációit a szószékről készséggel kihirdette; nemcsak ezen alkalmakkor, hanem a községi gyűléseken is Rákoskeresztúron, forradalmi szellemben izgató beszédeket tartott; a népet azon megjegyzéssel, hogy nincs többé király, a lázadásban részvételre, a felkelő sereg számára katonák állítására, népfelkelésre, s az egyesült Cs.K. osztrák és Cs.0rosz seregek elleni fegyveres ellenállásra szólított fel - általában a lelkipásztorságára bízott községre a forradalom kedvéért vészteljes módon hatott, végre az izgató Kossuthot a szószékről úgy tünteté fel, mint az istenséggel felérő egyenlő hatású személyt és egy 1849. május 7-én a “Március'' című hírlapban saját aláírásával beiktatott cikkben, a Cs.K. sereget szidalmazni merészelte miért is kötél általi halálra itéltetett, hanem ezen büntetése kegyelem útján 6 évi várfogságra szállíttatott le.k” (Melczer János rákoskeresztúri lelkész 1848-49-ben tanúsított magaviselete miatti ítélet magyar fordításban, kiírva a rákoskeresztúri egyházközségi jegyzőkönyveknek első kötetéből a 87. lapról.)“
A kemény ítélethozatalában része volt Melczer János tollából írt és a “Március tizenötödike” című lapban megjelent cikknek. A cikk következő:
“Pesten, április hó 5-én.
Aki a m.é. schwechati ütközet következtében elfelejthetetlen 18 éves fiamat elvesztettem és megrögzött fekete-sárga hallgatóim által majd mártírjává lettem fáradhatat1an hazafiságomnak: azt tegnapi borzasztó éjjel azon szerencsétlen csapás érte, hogy a budai vár kannibál-szívű parancsnoka által Pest fővárosunkra küldött rettenetes vészt hozott bombáinak egyike éjfél előtti 11 órakor Fekete Sas utcában lévő éppen azon házra mennydörgő robajjal esett le, melyben az én szeretett, itt iskolába járó harmadszületésű 11 éves fiam, Lajos jó testvéröcsémnél, M. Lajos professzor úrnál lakott és ezáltal, nemcsak a három szobában .lévő bútora kis darabokra töretett össze és ő maga, drága neje és kisgyermeke kisebb-nagyobb mértékben megsebesíttettek, hanem kivált nevezett ártatlan fiamnak bal lába oly kegyetlenül zúzatott össze, hogy a mai napon a Rókus kórházba hozatván, majd egész combjával amputáltatott, és így azon reménydús és áldott ifjú, aki 14 nappal ezelőtt Rákoskeresztúron 14 Würtembergi huszárnak életét, az éppen akkor rablás végett odaérkezett l00-150 vasas német ellenében megmentette, ha e kétes kimenetelű próbát kiállandja, nyomorult egylábú emberi alakká tétetet.
Szülék, emberbarátok, hazafiak, akik tudjátok mily iszonyatos látvány egy különben testileg és lelkileg kitüntetett virgonc, életörült és életrevaló, oly hirtelenül elnyomorodott, egylábú emberi alakká lett ifjúnak állapota, szánjátok meg őt; ti pedig győzelmes harcosok, vitézek és hősök, kivált ti, akik Rákoskeresztúron lévén őt mint határtalan buzgóságú hazafit, a zsarnok osztrák ellenében egykori kis Hannibálhoz hasonlót ismertétek bosszuljátok meg az ő leírhatatlan szenvedéseit és ha kilábol, egész élete hosszán tartandó nyomorúságát az azt okozott barbárokon és gyilkosokon! Melczer János rákoskeresztúri evangélikus lelkész A szerkesztő. E szerencsétlenségben is oly hazafias érzelmű atyának borzasztóan igazságos imádságát Isten is meghallgatándja.”
(Március Tizenötödike 1949. május 7. Pest, 15.szám. - Széchenyi Könyvtár, újságtár.) 1854 május 5-én Melczer visszatért Keresztúrra, de a szolgálattól el volt tiltva, csak 1856. március 13-án kelt újabb rendelettel engedték meg neki, hogy lelkészi állását elfoglalja. Ugyanozon év március 27-én Esztergály Mihály esperes hivatalába visszahelyezte. A közbeeső időben péteri segédlelkész volt a lelkészi státusa. De az anyakönyvek szerint csak egy keresztelést végzett Péteriben. Míg Melczer a gyülekezetében nem hivataloskodhatott, helyettes lelkészek végezték a szolgálatokat Rákoskeresztúron. Első helyettese Jungmann Dániel volt, aki később Rimaszombati lelkész lett ott is halt meg. A második helyettese Plachy Sámuel, aki később Lucsinban lett lelkész.
Báró Prónay Albert koronaőr járt Melczerért személyesen közbe Albrecht főhercegnél, így kapta vissza a hivatalát. Az egyházba visszatérő lelkész örömét nemsokára megzavarta, hogy 1856. augusztus 6-án 5 órakor az egyház iskoláját tűz pusztította el. Már augusztus 9-én gyűlést tartanak, amelyben elhatározzák az iskolaépület újraépítését. Az iskola épülete, amelyben 3 szoba tanító lakásul szolgált és két tanterem volt, elkészült és 1857 év Húsvét másodnapján felavattatott.
1860-ban március 31-én tartott közgyűlésen az eddigi, 10 év óta hűségesen szolgáló kurátorok és egyházfiak hivatalukat letették, helyükbe kurátorokul: Hagemann Frigyest és Harányi Istvánt, egyházfiakul pedig Hummel József és Pupek Mihály lettek meg választva. Melczer János lelkész előhaladott kora és a fogságban szerzett súlyos betegsége által megtörve, a további hivataloskodásra majdnem képtelenné lett. Vízkór támadta meg a sok ülés miatt (mert a fogságban folytonosan olvasott s többek között megtanult olaszul, franciául és angolul beszélni); orvosa volt fogolytársa: Musga Euthim, ki titkos szerével 56 éven át tartotta benne a lelket, de csak ideiglenes sikerrel. 1860. év őszén a saját költségére fiát, dr. Melczer Gyula Ágostont - később tápiószelei, majd acsai lelkész, aki akkor tért vissza a hallei és a göttingai egyetemekről, ahol 3 évet töltött - segédlelkészül alkalmazta.
Az egyházközség számadásai ezen zavaros idő alatt felülvizsgálva és jóváhagyva nem lettek, úgyhogy az 1862. évi május 30-án egész napot igénybe vevő közgyűlésen az egyház számadásait 1849. évtől kezdve egész 1861. év végéig felülvizsgálták és jóváhagyták.
1862.július 20-án vasárnap megalakult a helybeli gyámintézet. Az ekkor tartott gyűjtés alkalmával a hívek 103 forintot adakoztak a gyámintézetre.
Az 1864. esztendő gyásszal kezdődött. Újév napján Melczer megáldva szerető gyülekezetét, “elzengé hattyúdalát”. Megfázván a két nyelven tartott istentisztelet alatt, forrólázba esett, lelkészkedése 38. évében január 10-én reggel 62 éves korában, helybeli szolgálatának 33. évében elhunyt. Temetésén részt vettek Kemény Sámuel maglódi lelkész, Sárkány Sámuel pilisi lelkész és Bierbrunner Gusztáv, pesti segédlelkész.
1863. április 1-től - mivel fentnevezett fia acsai lelkész lett - segédlelkészként Dubovszki Nándor került a gyülekezetbe; Melczer halála után, mint adminisztrátor működött 1866. november 25-ig, amikor is megválasztották, és 1867. év március 26-án Sárkány János főesperes hivatalába beiktatta.
Dubovszki Nándor
1904-ig tartó lelkészkedése alapjában véve az egyházközség fejlődésének áldott ideje volt, A lélekszám normális módon szaporodott; az iskola növendékei ennek megfelelően ugyancsak szaporodtak. A tanítói állásokat szaporítani kellett. Lényegében semmi kirobbanó dolog nem történt az évszázadban! Ami történt, az közvetlen kapcsolatban volt egy fejlődő gyülekezet minden-napi problémáival. Kiemelkedő esemény csak a. paróchia leégése és a kánoni látogatás volt 1880-ban. Az iskolaproblémák is okoztak nehézséget. (Ezeket az iskolatörténettel kapcsolatban tárgyalom). A kánoni látogatás azért is fontos, mert a látogatásról felvett jegyzőkönyvi rendkívül fontos adatokat tartalmaz az egyházközség múltjával kapcsolatban.
Az első fontosabb jegyzőkönyvi feljegyzés a Melczer családdal kapcsolatosan az un. “transactionális jegyzőkönyv” 1867 március 24-éről, Sárkány János főesperes és a vele kiszálló bizottság - mely 26-án Dubovszki Nándort lelkészi állásába beiktatta - vett fel, A tárgyaláson a Melczer családot Melczer Gyula képviselte. Ez a jegyzőkönyv, pontot tett a család és a gyülekezet közötti vitára, Gondolom, hogy ennek a vitának is része volt abban, hogy Dubovszki Nándor közel három évig adminisztrátor és nem rendes lelkész volt, A jegyzőkönyvből kitűnik, hogy a :családdal szépen rendbe jöttek a dolgok, Békességgel zárták le a vitás ügyeket - ez már a második tárgyalás volt, mert az elsőt 1864. november 28-án tartották. A arról, hogy az egyházközség a közbeeső jövedelmet - mert Dubovszki Nándor mint segédlelkész nem kapta meg a teljes lelkészi járandóságot - az egyházközség a maga céljaira használta fel - tatarozott, törlesztett - és nem volt hajIandó a fennmaradó lelkészi járandóságot a központi árvaalapra befizetni, Hivatkozott arra, hogy ennek nincs meg a , törvényes alapja. Hogy jó helyre költötte a pénzt, stb. Az egyházi vezetők bölcsessége végül is nem feszítette a húrt. Az egyházfelügyelő is adott 2oo Ft-os adományt a Melczer családnak az egyházzal szemben fennálló adósság rendezésének megkönnyebbítésére, Így minden szépen rendbe rakatván, nem volt már akadálya annak, hogy Dubovszki Nándor rendes lelkészként beiktattassék, (Érdekes megjegyezni, hogy a gyülekezet ezen magatartása Noszkó István lelkész nyugalomla vonulása után megismétlődött, de akkor már tételes rendelkezés ellenesen, tudniillik Kósa Pált először adminisztrátornak neveztette ki az egyháztanács. A visszatartott fizetéséből kifizette a közegyházi tartozásait és amikor az le lett róva, akkor választotta, ill. hívta meg egyhangúlag lelkészévé és iktatta be, Az elöljáró esperes a békesség kedvéért „elnézte ezt a kis törvénytelenséget”! (Jól tette).
A békés fejlődés esztendei következtek. Ilyen problémái vannak az egyháznak: ki kell javítani a felügyelő által adományozott kristály csillárt. Ujjá kell építeni a lelkész istállóját; magasítani kell a templom tornyát, Ezt mind elvégzik szabályszerű presbiteri határozattal. Hosszú vita után a közgyűlés úgy határoz (1868.V. 23.) hogy a tornyot bádoggal fedeti és 3 lábbal megemelteti.
Jelentős esemény a gyülekezet javadalmazásainak és a gyülekezet tagjainak életében a tagosítás, mely 1867 őszén ment végbe, Ekkor alakult ki véglegesen a gyülekezeti papi és tanítói földjeinek valamint az un. templomföldnek a mennyisége, formája, helye, A jegyzőkönyv, részletesen rajzban is felvázolja az egyház földjeinek nagyságát, fekvését, Ezek szerint a templom föld közvetlenül a falutól keletre, 6 hold l200 négyzetöllel számolva; a tanítói föld következik “fél sessio”; majd a lelkészi föld 41 hold. Ugyanakkor rendeződött az evangélikus, a csabai római katolikus, és az evangélikus közmunkaváltság és széna váltsága is és ezzel, egy már korszerűtlen szolgáltatás szűnt meg az egyes gyülekezeti tagok részéről.
A jegyzőkönyv. 39.laPján - mint nem egyházi, de közérdekű esemény fel van jegyezve Erzsébet királyné látogatása Keresztúron. Férjével a Mersén voltak vadászni, Agyonáztak. A királyné a főjegyző lakásában a főjegyzőné ruháját öltötte magára. Székelyné Melna Apollónia volt az asszony. A beszélgetés is bőven le van jegyezve. 1873-ban újra jöttek rókavadászatra.
Közben 1874-ben bevezetik a német temetési énekeskönyvet. Égető lesz a gyermekek tanításának kérdése. Hösz Mihály 150 gyermeket tanít! Locsova Jánost választják tanítónak. (Lásd iskola története).
1875-ben már találkozunk nem csak az egyházi számadások felülvizsgálásával és a felmentvények megadásával, hanem költségelőirányzattal is. 1876. február 26-án gyászistentiszteletet tartanak Deák Ferenc halálakor. 1876-ban megreped a nagyharang és használhatatlanná vélik. Hamar összegyűl a javítás, ill. újraöntésre a pénz. Már december 21-én megszólal az újra öntött harang.
Ugyanebben az esztendőben szükségessé válik a temető bővítése. Kihez fordulhattak volna, mint a földesúrhoz. Megértést találtak, 1878-ban a paróchiát fedik újra zsuppal.
1880-ban, január 23-án tartott gyűlés megvizsgálja az 1868. április 15-e óta nem vizsgált számadásokat! Rendezi a temetések ügyét. Tudniillik némely tótfalusi azt kívánja, hogy halottukat a templomhoz kísérjék… ez viszont kerülőt jelent. A németfalusainak útba esik a templom. Ebből a két „falu” között kontroverziák keletkeztek. Végül úgy döntöttek; jövőben csupán az érdemes egyháztagok vitessenek a templomhoz”. Ez a megfogalmazás is újabb nehézségeket foglalt magában, mert ki nem tartotta halottját „érdemes” embernek?
Ekkor merül fel, egy önálló, illetve állandó sírásó szerveztessék. Racskó Pál volt az egyház első hivatalos sírásója. A jegyzőkönyvből az tűnik ki, hogy a hívek közül sokan maguk ásták ki a szükséges sírt, mert a sírásónak az is feladata volt, hogy vigyázzon a rendre, nehogy ki-ki ott ásson sírt, ahol neki jól esik. A fizetése gyermeksír után 50 felnőtt sir után 70 krajcár volt! Később a fizetése házanként rozs járandósággal bővül, Övé a temetői fű.
Ez a gyűlés állítja vissza az ún. mendikánsi szolgálatot. Ez a gyermekember a keresztet vitte a temetéskor a lelkész előtt. Segített fujtatni a templomi orgonát. Lakodalmak alkalmával a lakodalmas házban verselt és ezért megtömték, a tarisznyáját. Ez a mendikáns intézmény mindaddig meg-maradt, míg a gyülekezet, mint a XVII. kerület része, a Budapest rákosi köztemetőben volt kénytelen temetni, mert a saját temetőjét a főváros lezárta. Hogy mióta volt mendikáns és honnan ered, azt nem tudtam megállapítani.
Rendkívül jelentős dátum a gyülekezetben az 1880 szeptember. Szeptember 10-11-re kánoni látogatás volt kitűzve. A gyülekezet serénykedett abban, hogy minden szép rendben találtassék. Valahogyan meggyulladt a mellékhelyiségek teteje. Mivel, a paróchia is zsuppos volt, hamar átterjedt a tűz. Ami a padláson volt, az bizony elégett. Elégett 4 kocsi takarmány is. A lelkész bútorait is alig tudták kimenteni. A lelkész kérte Szeberényi superintendens urat, hogy a tragikus esemény miatt a látogatását halassza el egy évvel. A kérés nem nyert meghallgattatást. Küldöttség is felkereste ebben az. Ügyben. De ő azt válaszolta: nem akarja, hogy úgy nézzen ki a dolog, mintha a szerencsétlenül járt egyházat el akarná bajában kerülni. A látogatás tehát program szerint megkezdődött. A hívek és az elöljáróság tagjai szeptember 10-én a báró udvarán gyülekeztek. Délután 5 órakor Rákoscsaba felől érkezett kíséretével együtt a superintendens. A fogadóbizottság Csaba határáig elébe ment és ott ünnepélyesen fogadta. Az egyház könyveit még aznap felülvizsgálta. 11-én tót és német istentisztelet volt (Dubovszki prédikált). Az oltár előtt a superintendens tót és német nyelvű beszédet mondott. Megállapította, hogy az egyház könyvei rendben vannak. Elrendelte, hogy a szent edényekbe az egyház nevét és az évszámot véssék bele. Megdicsérte az egyházat, lelkészt, tanítót. Hangsúlyozta a talált rendet. Délután azután kikísérték az állomásra, ahonnan elutazott Aszódra.
A látogatásról hatalmas jegyzőkönyv készült, mely természetesen teljes terjedelmében megtalálható az egyház jegyzőkönyvében a II. kötet 71-109. lapjain. Az 1812-ben, 1821-ben és 1840-ben készült jegyzőkönyvek nem is mérhetőek hozzá!
Az ünnepek elmúltával hozzá kellett fogni a paróchia rendbehozatalához. Ezt tették késedelem nélkül. A biztosító intézettől 800 forintot kaptak, de az újjáépítés 1650 Ft-ba került. Hosztalek Károly budapesti építész vállalta az újjáépítést. Vele 1880. szeptember 21-én kötötték meg a szerződést. A paróchiát szépen rendbe hozták. De a költségei messze felülmúlták az előirányzatot. 2986 Ft 89 krajcárba került. Így az egyháznak még kölcsönt is kellett vennie az egyik földesúrtól 6 % kamatra. (500 Ft). A hiányzó összeget kivetették a hívekre méltányossági (gazdasági) szempontból helyesen. A munka gyorsan haladt. A lelkész a kastélyhoz tartozó épületek egyikében lakott 2 szobában. De már december 14-én vissza tudott költözni a paróchiára. Mindenki csupán azt sajnálta, hogy a paróchia nem lett magasabb. Mindenki kívánságával szemben a nagyszavú Furger bíró ellenezte a magasítást.
A paróchia leégése előtt határozott arról a presbitérium, hogy a templomot szépen tatarozni és festetni kell. Erre a gyülekezetben gyűjtés folyt le. A gyűjtés eredménye érdekes. A nagy kisebbségben lévő németek 152 F 60 kr-t, a nagy számú tótok 60 F 20 kr-t gyűjtöttek, Összesen 212 F 80 kr-t. A felügyelő nem engedte festetni a templomot, mondván, hogy nem méltó dolog az Isten házát kipingálni. Egyébként sok költséget magára vállalt. A megmaradt pénzt a közben leégett paróchia rendbehozatalára fordították.
Ide jegyzem az 1881-i általános országos népszámlálás adatait:
- férfi 1258 római katolikus. 508 magyar
1392 nő 1412 evangélikus 335 német
46 református 1920 szlovák
47 zsidó
2763
- - l900. Az utolsó két évtized semmilyen különös eseményt nem hoz a gyülekezet életében. Szépen sokasodik az evangélikus lakosság, Ez különösképpen az iskola-kérdésben. jelent nehézséget, mert állást is kell szervezni és lakást is kell biztosítani. (Lásd: iskola története)! Ezért van az, hogy a jegyzőkönyv tele van iskolaüggyel!
Két jelentősebb eseményt is tartalmaz az egyházi jegyzőkönyv.
“1882 augusztus 27-én szomorú emlékeztető nap” cím alatt jegyezte fel Dubovszky lelkész azt a természeti csapást, melyet szélvihar és jégverés, felhőszakadás okozott a községben és a határban. Vasárnap volt és Pesten vásár volt. Így a lakosság jelentős része nem is tartózkodott a községben. Csak néhányan vettek részt az istentiszteleten. Az első istentisztelet tót nyelven tartatott; ezután kezdődött a német. Alig kezdődött el az ének, nagyon kezdett sötétedni, úgy, hogy alig voltam képes az oltár előtt a textust felolvasni. Amint a textust felolvasva bementem a sekrestyébe, annyira besötétedett, hogy az ember nem volt képes a kint lévő tárgyakat látni. Csak nagy zúgás hallatszott. Borzasztó nagy vihar dühöngött, mely délnyugatról Soroksár felől jött és a viharral roppant nagy eső jégesővel szakadt. Egyszer csak hallom, hogy az ablakok recsegnek és az orgonaszó elállt. ‘Én kinyitom a sekrestye ajtót - tojás és nagy dió nagyságú jégeső hull be az ablakokon keresztül a templomba, éspedig oly nagy erővel, hogy a jég és üvegdarabok az oltárra és a szószék felé sodortattak. Rémületbe estünk mindnyájan, mintha az utolsó ítélet napja bekövetkezett volna. A gyermekek sírtak, az asszonyok jajgattak; az egyik otthonmaradt gyermekeit, a másik a mezön a lovakat legeltető fiát zokogva jajgatva emlegeti; néhányan a padok alá bújva rettegnek; magam is mint egy szobor állottam, szemlélve a berohanó jégesőt. Az emberek ki akartak szaladni, ami azonban lehetetlen volt, mert félni kellett, hogy a víz, mely nagy erővel és sebességgel áradott - elsodor! Azért intettem a népet, hogy várjanak, míg elmúlik és csakugyan nem is tarthatott 15 percnél tovább, a vihar lecsendesedett és az eső elállt. Az ég kiderült és a nap kezdett sütni! De mily szomorú látványt nyújtott a község?! Azt nem lehet leírni. Térdig érő vízben sietett ki-ki haza. Én még néhány percig vártam, míg a víz leapadt, mert nem mertem cipőben az utcára ; kilépni. - A paróchia elé érve nem mehettem be, mert a paplak előtti tér tóhoz volt hasonló, az út közepén továbbmenve betértem a nyugati szomszédudvarba és létrán átmászva, a ház előtti kerítésen bejutottam az udvarba. Belépve a szobába, itt is a pusztulás nyomait találtam. Az ablakok betörve, a szobák vizesek, iszaposak. A nagy szobában jég és üvegdarabok a földön, amiket a vihar oda sodort. Kimentem a kertbe. Ott nem találtam egyebet, mint pusztaságot. A fák lombjai összetörve az iszapban; a virágos ágyak összetiporva; a káposztafejek összeaprítva; paradicsom, ugorka, tök tönkretéve; az öles csalamádé összehasogatva, összetörve a földön feküdt, úgy, hogy semminek hasznát venni nem lehetett. Végigmenve a falun, az utca tele volt akáclevelekkel és gallyakkal; a földön 2 cm jég; a házak összelövedezve, a falak lyukakkal tele, mintha csak ellenség puskagolyókat szórt volna; az ablakok mindenütt összezúzva; a háztetők megrongálva; az akácfák: lombjaiktól megfosztva, gyökerestől kidöntve, úgy, hogy a község a Jászberényi úton kidőlt fákért 140 Forintot kapott. De a legnagyobb pusztítást vitte végbe a mezőn. A Jászberényi úton és a Strázsahegyi szőlőknél tengelyig érő jég feküdt A kukorica csupán egy fosztalék volt, úgy hogy még kukoricaszárnak sem lehetett hasznát venni; a szőlők úgy álltak, mint télen - levél nélkül! A vesszőkről le volt nyúzva a héja szintúgy a fákról, mintha csak nyulak lerágták volna. Valamennyi szőlő tönkre lett téve, így szüretről szó sem lehetett. Sokan leszedték az éretlen fürtöket - ecetnek! Pedig az idén szép szüret mutatkozott a strázsahegyi szőlőben (ahol a fagy nem ártott, nem lehetett kaszálni, annyira le volt verve, mintha csak hengerek jártak volna a réteken). A legelő tönkre volt téve; a marhák éhesen jártak; haza a mezőről. Számtalan fecske, veréb, fogoly, nyúl, csirke, liba lelte halálát. (Az orvos gazdaasszonya egy egész köténnyel hozott be madarakat!) A vihar mint említettem délnyugatról jött és kelet-nyugat felé húzódott. Kőbányán elverte a szőlőket, a téglagyárakban ledöntötte a kéményeket - Keresztúrnak jövő Csabát és Pécelt éppen úgy tönkretette, mint határunkat. Isaszegen is kárt tett, de nem olyan mértékben, mint nálunk. Cinkotán is volt jég, de kárt nem tett. Csíktarcsán már elverte a szőlőket.
Ami az ablakokban tett üvegkárt illeti, a paróchián 37 üvegtábla volt összetörve; templomon az útfelőli részen hasonlóképpen, az iskolában minden ablak össze volt zúzva”.
A gyülekezet életében másik jelentős esemény, mely erkölcsiekben éppen úgy hatott, mint anyagiakban, nagyon kihatott a jövőjére. Báró Podmaniczky János halála 1883. február 8-án reggel 8 órakor következett be. Természetes dolog, hogy az egyházi jegyzőkönyvben ez a jelentós esemény részletesen és pontosan fel van. jegyezve. 101 évet élt az egyház “atyja”. Mindenkor áldozatkész felügyelője volt egyházának. A budapesti temetkezési vállalat végezte a külsőségeket: érckoporsó, gyászdrapériák stb. A keresztúri kastélyban volt felravatalozva. Egy napig mindenki leróhatta a kegyeletét a földes ura ravatalánál. Február 11-én délután 1/2 1 órakor vette kezdetét a temetés. Győry Vilmos budapesti magyar lelkész, Láng Adolf tápiószentmártoni lelkész, pestmegyei esperes, Kemény Sámuel maglódi lelkész, Dubovszki Nándor helyi lelkész mint fungensek voltak. Moravcsik Mihály aszódi lelkész, Bachát Dániel budapesti szláv lelkész, Jezsovics Pál cinkotai lelkész voltak jelen… a falubeli és környékbeli tanítók - a budapesti Nemzeti Színháztól 16 dalos... (a ,jegyzőkönyv még a koszorúkat is felsorolja, melyik kitől származott!) Természetesen a világi hatóságok is jelen voltak képviselőikkel. Földváry Mihály pestmegyei alispán megemlékezett a báró érdemeiről... azután lebocsátották a Kriptába, ahol 1841-ben elhunyt felesége is feküdt.
A báró végrendeletileg az egyháznak l000 Forintot hagyott; az iskolának. 500 Forintot azzal, hogy kamataiból a szegény és szorgalmas tanulók kapjanak tankönyv-szer segélyt.
A furgens lelkészek per 50 Forintot, a többiek 30 Forintot kaptak Vigyázó Sándorné sz. Podmaniczky Zsuzsannától, az elhunyt leányától.
Az elhunyt egyházfelügyelő volt 1827 óta. 1883. április 22-én tartott egyházi gyűlés így emlékezik meg róla: “Hogy mi volt ő az egyháznak és mit vesztett benne az egyház azt mindnyájan tudjuk és érezzük. Az egyház körül szerzett érdemeit hirdetni fogják emléklapjaink utódainknak is. Ő volt az egyháznak atyja, jótevője. Áldott legyen emléke”. (Jegyzőkönyv. 125.1.)
Felügyelőnek - Vigyázó Sándorné egyetértésben Polner Lajos gödöllői ügyvédet választja meg a gyülekezet, akit 1883. május 27-én beiktatnak.
Az egyházat - mint fentebb említettem volt az iskola problémája foglalkoztatja, A gyermekek száma annyira megnő, hogy lehetetlen kitérni az állásszervezés és lakásbiztosítás kérdései elöl. (Lásd az iskola története fejezetben).
A békességben folydogáló egyházi életben ilyen kérdések jönnek elő: a reggeli istentiszteletek között legyen két magyarnyelvű is. Így most már: tót, német, magyar, tót, német, magyar reggeli áhítat követi egymást.
A lakosság növekedése hozta magával, hogy a temetőt is kinőtte a gyülekezet. S ha nem sikerül a temető nagyobbítása, előröl kell kezdeni a sírásást, - szól a presbitérium határozata (1883. június 17).
Elkövetkezik a sok évforduló. Nagy ünnepélyességgel három alkalommal is ünnepli a gyülekezet Luther Márton születésének 400 éves fordulóját. A gyülekezet az írások szerint nagy örömmel és részvétellel emlékezik Luther születésére.
1886-ban Racskó Pál helyett Ragács Pál lesz a sírásó. Egyúttal a fizetettségét is megállapítják és a régivel szemben emelik.
Ugyanebben az esztendőben napirendre kerül a templom meszelésének a kérdése. A lelkész a meszelés helyett festést ajánl. Indítványát a presbitérium elfogadja. Paluska József péceli mestert bízza meg a külső meszeléssel és a belső festéssel.
1887. Május 19-én meghalt Újverbászon özv. Clementisz Cecília, Clementisz János özvegye, 85 éves korában. A számára folyósított járandóság (alapítványi kamatok) így felszabadult. Az egyházi tőkéhez csatoltatott. 1829 december 4-étől volt özvegy.
1887-ben a temetőt délfelé (Rákoshegy felé) az útig kibővítették, Hogy ez méretekben mit jelent, az nincs a jegyzőkönyvben feljegyezve. Dubovszki Nándor csak annyit jegyzett fel, hogy ezt az eddig nem temetői részt felszentelte!
1887 április 6-án készült jegyzőkönyvbe belekerül báró Podmaniczky János halála napjának egyházi gyászünnepként való megünneplése. Célja az volt, hogy az 56 évig felügyelősödött nagyvonalú, áldozatkész felügyelőnek emléke évről-évre méltóképen megmaradjon. Ezeken az alkalmakon Dubovszki Nándor lelkész mindig igehirdetést is tartott, melyeket a községben történt jelentős események címét viselő írásában fel is jegyzett. Ezek javarésze tehát reánk maradt. Egyet a sok közül feljegyzek ebben az egyháztörténetben is.
Lemondott az újonnan alkalmazott sírásó is, Ragács Pál, mert abból, amit a sírásásért kapott, nem élhetett. Hosszabb huzavona után végül úgy döntöttek, hogy a sírásó kap 7 mérő rozsot. Ezt pedig úgy szedik össze, hogy minden házra 1-2 icce esik; a földesurat is megkérik és az ún. konsipációból is marad. Ezzel a sírásó fizetésének kérdése hosszú időre rendeződött és állásában megmaradt.
Nagyobb eseménynek számított az a tragikus esemény, hogy Strauch Géza s. tanító 1890 február 10-én este 10 órakor forgópisztollyal főbelőtte magát. (1889 október 20-án lett a tanító a presbitériumnak bemutatva)!
1890 szeptember 21-én dr. Szeberényi Gusztáv elhunyt bányakerületi püspök emlékére magyar nyelven gyászistentisztelet tartatott.
1891-ben közrekerül a népszámlálás adata is. E szerint 1666 evangélikus lakik Rákoskeresztúron, amelynek összesen 3333 lakosa volt.
Ugyanez évben felsőbb egyházi rendeletre május 3-án megünnepelte az egyház a Türelmi rendelet 100 esztendős fordulóját. Reggel Majba Vilmos pesti lelkész magyar nyelven, utána a helybeli lelkész német, majd tót nyelven tartott istentiszteletet.
Ugyanebben az esztendőben. nyílt meg az első országos zsinat! Az egyház leadta szavazatát a zsinati képviselőkre. 2 világi, 2 lelkészi és két főiskolai tagot kellett választani. Felsőbb ajánlatra a következőkre szavaztak: báró Podmaniczki Géza esp. felügyelő, báró Kaas Ivor fbt., Török József főesperes, Moravcsik Mihály aszódi lelkész; Breznyik János kir. tanácsos, besztercebányai igazgató és Benka Gyula szarvasi gimnáziumi igazgató. 1892.november 5-én tárgyalja az egyház Polner Lajos egyház felügyelő lemondását. Korára, nagy elfoglaltságára való tekintettel kéri felmentését. Mivel ezt visszavonni nem kívánta új felügyelőről kellett gondoskodni. Az egyház bizalma hosszabb vita után - Szegedi Albert presbiter községi főjegyző felé fordult és őt 3 évre egyhangúlag megválasztotta. 1893.január 15-én a lelkész hivatalába beiktatta (magyar nyelven).
1892-ben fel kellett venni az egyházközség leltárát. Az egyházjegyzőkönyv pontosan tartalmazza. Lejárt a presbitérium mandátuma. A választást megejtették, Mivel Ferenc József 25 éves koronázási jubileumán hálaadó isten tiszteletet kellett tartani és az magyar nyelvű volt. Ekkor az új tisztikar be lett iktatva.
Előremutató, érdekes feljegyzés olvasható a jegyzőkönyvben 1892 szeptember 3-áról. A keresztúri római katolikus egyház, mint a csabai plébánia filiája, templomot készült építeni. Felkérte a keresztúri képviselőtestületet, hogy az épülő templom javára adományt adjon. A képviselőtestület méltányolta a kérést. A regálé jövedelem terhére 1000 Ft-ot adott az épülő templomra. Ugyanakkor azzal a megokolással, hogy az evangélikus egyház is templomépítésre készül, az evangélikus egyháznak 1400 Ft-ot adott, ugyancsak a regálé terhére. A megszavazott összegeket mindkét egyháznak azonnal kifizette a község. Így a keresztúri egyház ún. templomalapja - mely az idők folyamán sok szép összeggel gyarapodott - alaposan megnőtt! 6086,52 Ft-ot tett ki. Az idő előrehalad Keresztúron is! Már arra is gondoltak, hogy új templomuk legyen. De addig is, míg ez az idő elérkezik, (1943) nem akartak fázni. Elrendeli a presbitérium, hogy a templomba 2 kályha állíttassék! (Jegyzőkönyv 199 oldat).
1893 július 3-án meghal Locsava János tanító. Halálával az egyház 2 rendes tanítói állást szervez. (Lásd iskolatörténet.).
1894-ben, ahogyan a 90/91-i egyházi törvény végrehajtásra kerül, fel kell mérni a magyarországi gyülekezetek lelkészeinek járandóságát; nyugdíj intézetet kell alakítani, egyszóval a szervezetlenségből egyre inkább a rendezett és törvényesen szervezett egyház képét veszi fel egyházunk (p.o. az állami kongrua törvény)! Ezért utasítja a püspök rendeletére a főesperes az egyházközséget a lelkész díjlevelének felmérésére. A nevezett év október 20-án kiadatott a lelkészi fizetésről készült bevallás.
A következő időkben főleg iskolai ügyek foglalkoztatják az egyháztanácsot. A harangozó személyében is változás áll be: Franyó János, aki atyja helyébe lépett be (1880-ban) nem volt megelégedve fizetésével. Mivel a presbitérium nem volt hajlandó azt felemelni, 1895 szeptember 28-ával leköszönt. Szeptember 29-én, Szentminály napján az újonnan alkalmazott Ruppl Henrik vette át a szolgálatot. Közel is lakott a templomhoz s ez előnyére szolgált.
Természetesen nyoma van a jegyzőkönyvben az állami, polgári anyakönyvezés bevezetésének 1895 október 1-ével.
Megünnepli az egyház a templomban is és az iskolában is a milleneumi emlékünnepet 1896. V 10-én, természetesen magyar nyelvű istentisztelettel.
Az egyre intézményesebb jellegű egyházi adminisztrációnak megfelelően már találjuk a rendes évi költségvetéseket az évszázad utolsó éveiben. A teherviselésnek is korszerű tünete az, hogy az állami adóalap bizonyos százalékát vetik ki a hívekre. Így az igazságosság elve egyre inkább tért nyer.
1896-ban segédtanítóval bővül a tanítók létszáma. Mihályfy Gyulát választják meg Rákospalotáról.
Az ezredéves jubileum magyar nyelvű istentiszteletének offertóriumát a pozsonyi teológiai akadémiai otthon javára adják. Nagy dolog ez a magyarhoni egyház egyetemes voltának realizálódása szempontjából. A magyarosodás térhódítását segíti elő Vigyázó Sándorné átirata a presbitériumhoz, mely a magyarnyelvű istentiszteletek szaporítását kéri. Egyelőre nem eredményes a kérése. Az idő majd elvégzi a munkáját az egyházak vezetőségének esetleges ilyen szándéka nélkül, sőt ellenére is. Az egyháznak egyre nagyobb problémát okoz az iskola! Már 309 tanköteles gyermek van s három tanító. Se tanterem, se tanítói lakás. Ezen a vonalon már csak az állam segíthet. Általában szegény lehet a gyülekezet, mert sok egyháztag nem akar - vagy nem tud - fizetni, Közgyűlések foglalkoznak a kérdéssel. Nem akarnak kemény eszközökhöz folyamodni. De a kurátorokat lelkesíti az egyháztanács, hogy szorgalmazzák a hátralékok beszedését. A hátralék összege horribilis: 800 Ft körül van. Emellett az egyház sok alapítvánnyal rendelkezik. Az egyházi felsőbbség féltékenyen vigyáz arra, hogy az alapítványok ne költessenek el és lehetőleg arra a célra fordíttassanak, amelyre tétettek. Állandóan kér kimutatást és jelentést A jegyzőkönyvben szereplő kimutatás szerint az egyháznak 14 612,32 Ft , alapítványa van, 1898 december 31-én. Ebből templomalap: 11 780, 60 Ft.
Az évszázad utolsó éve hozza meg azt is, hogy a rákosligeti munkásotthon szerepel a jegyzőkönyvben. Egyelőre csak az a reménység jut kifejezésre, hogy az új településen csakhamar lesznek evangélikus hittestvérek is, és előkerül újra a temető kérdése. A 357-ben összeszámolt család sok halottat is ad évenként. Így a temető ismételten kicsi lesz.
A századforduló éve akuttá tette az iskola, tanterem és tanítói állás, valamint tanítólakás kérdést. Erről az iskola-történetben számolunk be.
Még egy nevezetes esemény köszöntött a gyülekezetbe 1900-ban. 1800 húsvét másodnapján szentelték fel a gyülekezet templomát. Elérkezett 100 éves emlékünnepe. 1900 február 17-én Dubovszki Nándor lelkész kéri a gyülekezetet, hogy ezt az alkalmat tegye ünnepélyessé. Javasolja, hogy “a szépítészeti szempontból” meg nem felelő csillár helyett” egy új, díszes csillár szereztessék meg”! Bizottságot szerveznek az ünnep előkészítésére. Orgonát erre az alkalomra, ill. alkalommal megjavíttatják; a templom falát újra festik; magyar, német, tót nyelven istentiszteletet tartanak (a magyar nyelvűt Majba Vilmos vallás tanár tartja). A tanító az ifjakból álló dalkart betanítja az előadandó magyar énekre.
Az esztendő vége azt a jelentós eseményt hozza, hogy Dubovszki Nándor lelkész megbetegszik és nem képes szolgálatát ellátni. Első időben Henrici budai vallástanár segít ki. Mivel a lelkész betegsége komolynak látszik, káplán után kell nézni. Meghirdetik az Evangélikus Egyház és Iskola c. lapban. Hajász Lajos zuglói káplán jelentkezik, akit meg is hívnak azzal, hogy a lelkész felépültéig lássa el a szolgálatokat. Az 1900 december 20-i egyházi közgyűlés rendezi a XX. században tartandó istentiszteletek nyelvét. Eddig az volt a rend, hogy minden vasárnap délelőtt két istentisztelet volt: német és tót nyelven. Dubovszki ezt már felépülése utánra nem vállalja. Minden ötödik istentisztelet magyar nyelvű. Délután pedig homília tartandó a délelőttivel ellentétes nyelven. Sátoros ünnepeken megmarad a. régi rend!
A XX. század első évtizede jelentós változásokat hoz az egyházközség életében. 1901-ben az év elején lemond az eddigi felügyelő, Szegedi Albert. Mint a község főjegyzője, presbiter, majd felügyelő nagyon sok segítséget adott az egyháznak. Lényegében neki volt köszönhető a templomalapra kapott községi, összesen 8400 Ft-ot kitevő segély, illetve adomány. 1896-ban 250 Ft értékű ösztöndíjat alapított.
Mivel lemondását semmiképpen visszavonni nem akarta, új felügyelőről kellett gondoskodni. Bulyovszky Aladár budapesti lakosra esett a választás, aki községünk szülöttjének, Bulyovszky Gyulának volt a fia és akinek édesanyja özvegyen (Szilágyi Lilla) iskolás gyermekeinek volt a jótevője. A gyülekezet egyhangúlag megválasztotta és május 5-én ünnepélyesen beiktatta. Másodfelügyelő Kovacsovics János, rákosligeti lakos.
|