Dr. Kósa Pál: Az egyház élete. Belső történet
- FEJEZET: Az egyház élete. (Belső történet)
Vajon hogyan élt a most már közel 200 éves egyház? Erre a kérdésre nem könnyű a felelet, azért sem, mert az első évtizedekről vajmi kevés a feljegyzés, Inkább találgatásra vagyunk utalva. Egy más korszakot is meg kell különböztetnünk - ez Dubovszki Nándor lelkészkedésének ideje. Itt már több feljegyzést találunk. Az egyház jegyzőkönyve is többet árul el a mindennapi életből. Harmadik kornak Noszkó István lelkészkedését tartanám, amikor már a belterjesebb egyházi élet kibontakozását látjuk, (p.o. Énekkar, vasárnapi iskola, stb.). A negyedik korszak Dr. Kósa Pál lelkészkedésének kora, melyben már rohamosan fejlődik a gyülekezet élete, mert a 30-as évektől kezdve az élet mindenképen erősen változik. De meg kell kísérelnem az évszázadok alatt változó gyülekezeti életet megírni.
Az 1880 évi canvis. Jegyzőkönyv az egyház jegyzőkönyveinek I. és II. kötetében, nem különben az 1812. 21 és 40 évi canvis. jegyzőkönyvek azok, amelyek itt valamelyes támpontot nyújthatnak.
Az egyházközség egyház-igazgatási ügyeit az egyház felügyelője tartja kezében: báró Podmaniczky János, aki 1826-tól felügyelő. A gyülekezetnek hat évre választott presbitériuma van. Van egy nemet és egy tót kurátora. Ezek a kurátorok gondoskodnak az egyház pénzügyeiről. Ők szedik be - külön-külön a tót, illetve németfaluban az egyháznak a lelkésznek, valamint tanítónak járó illetményeket. A lelkész nem kezel pénzt. Csak könyvel. Az egyház pénze egy faládában van, melyet csak a század vége felé pótol Wertheim szekrény (ma is használjuk)! A ládának három kulcsa van: a lelkésznek egy és a két kurátornál egy-egy. Egymás nélkül nem mehetnek, illetve férhetnek a pénzhez. Ma is így van! Csak jóval a fejlődés következtében jut el a gyülekezet odáig, hogy az egyik kurátor a pénztáros! Csak egy ember felel a pénztárért. A lelkész csak a pénztárkönyv-vezető. A nyolcvanas években 12 presbiter van. Joggal tételezhetjük fel, hogy a gyülekezet megalakulásától ennyi a presbiterek száma. A neveket is feljegyzem: Burger Márton, Altziebler András, id. Hummel József, Hummel Pál, Burger Péter, Mirák János, Macskásy István, Kalmár István, Harányi István, Turcsan János, Bartók János, Bartók Mihály. A nevek után ítélve öt német, 6 tót és egy magyar. Az egyházi igazgatási élet a kemény Podmaniczky János felügyelő kezében van. Amikor szükséges, a tanácskozás kisebb horderejű ügyekben a felügyelő összehívja a presbitereket vagy az iskolába, vagy a paplakra; értesíti a lelkészt is a tárgyalásról és meghívja; a harangozó beharangoz a gyűlésre és a felügyelő és helyettese elnököl. A jegyzőkönyvet vagy a lelkész vezeti, vagy “esetleg a tanító”, amelyet azután elküld a felügyelőnek. Tőle azután vagy visszajő, vagy nem, a jegyzőkönyv. Innen az a megállapítás, hogy a jegyzőkönyve “hézagos”! (Jegyzőkönyv 83. lap)
Jelentősebb dolgokban a “gyülekezeti közgyűlés” hivatik egybe, amelyen 40-50 tag szokott megjelenni. A presbitériumot az egyháznak bemutatja a lelkész és ünnepélyesen felesketi. A kurátorokat hasonlóképen hat évre választják és az egyházfiakat is. Ugyanúgy feleskettetik. Az bizonyos, hogy a lelkész élete ilyen különben áldozatkész és nagyvonalú felügyelő mellett nem lehetett valami nagyszerű. És mert báró Podmaniczky János 1826-tól 1883-ig volt felügyelője az egyháznak, érthetjük ezt a csendes bejegyzést: „A cselédek teljes félelemmel engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek, de a szívteleneknek is...” (I. Péter 2:18-20). A lelkész és a felügyelő közötti viszony mostoha! A rendes istentiszteleti szolgálaton kívül ebben az időszakban milyen lehetett a hívek élete? Ma már ki mer erre felelni. Csak találgatni lehet. A kánoni jegyzőkönyv így szól hozzánk: “A hívek hitbuzgóak, egyházukat szeretők. A protestáns névre büszkék! A nép általában véve józan, munkás, takarékos; van számos család, akik az Úr házát szeretik és az istentiszteletet szorgalmasan látogatják; de vannak olyanok is, elegen, akik inkább a pesti piacot látogatják, mint a templomot; nem mintha a vallásukat nem szeretnék, de a példa sokszor ront. Látják, hogy más hitfelekezetűek is felhasználják más célra a vasárnapot, hát ők is utánozzák és szentelik az Úr napját az anyagiasságnak; a főváros nagy vonzóerővel bír - aki hétköznap nem mehet Pestre, megy vasárnap a piacra élelmi cikkekkel s innen van, hogy a templom sokszor majdnem üres. Ahhoz járul, hogy egy pár év óta az a szokás kapott lábra, hogy vasárnap anyagi munkákkal foglalkoznak sokan s nem szentelik meg kellően az Istennek szent napját; szénahordáskor szénát hordanak; gabonahordáskor gabonát takarítanak; szüretkor szüretelnek s bort hordanak! Kukoricatöréskor kukoricát hordanak - mégpedig istentisztelet alatt. S a munka addig tart, míg a mezei munkák be nem végeztetnek. November táján már látogatottabb a templom; különösen ádventi vasárnapokon s böjti időn át sokan jönnek a templomba és látogatják szorgalmasan, míg ismét be nem állnak a tavaszi munkák.”
A templomlátogatás nagy hátrányára szolgálnak még a polgári hatóságok visszás intézkedései, mely szerint vasárnap be szokták idéztetni a lakosokat a Községházához. Az ifjúság nem kellő számban látogatta a templomot; kevesen járnak délelőtt, de még kevesebben délután úgy, hogy az ellen felszólamlások is történtek. A lelkész inti a szülőket és az ifjúságot, s buzdítja a szorgalmatosabb templomlátogatásra, de szava elhangzik. Különben, ami az istentisztelet alatti rendet illeti, az tűrhető, néha még susognak a karzaton ülő ifjak az áhítatosok bosszankodására, de a lelkész tekintete elég azok elnémítására. Másként az istentisztelet alatt a legnagyobb áhítat és csend uralkodik, a hallgatók feszült figyelemmel hallgatják az Isten igéjét.
Sajnálattal bár, de a lelkész kénytelen bevallani, hogy az ifjúság közötti erkölcstelenség elharapódzott s terjedt, tisztelet a kivételeknek. Most is van számos ifjú és hajadon, akik becsületükre tartanak és vannak gondos anyák, akik szigorúan őrködnek leányaik felett. De van sok olyan szülő is, akik nem sokat gondolnak gyermekeik erkölcsi állapotáról. A lelkész mindent elkövet ezen gonosz szellem kiirtására. A templomban inti, óvja, pirongatja az ifjúságot; a presbiterekkel tanácskozott, de eredmény nélkül. Vannak ifjak és leányok, akik a szent Igére, sem a szülők szavaira nem hallgatnak, minek következtében az ily szomorú családi események gyakoriak; a múlt évben négy gyermek született törvénytelen ágyból; az idén már öt ilyen szomorú eset fordult elő. A községi bíró őrködik a korcsmai mulatságokon a rend fölött s nem engedi 10 óránál tovább a fiatalságnak a mulatozást; a fonóházak, mint az erkölcstelenségnek tenyésztői eltöröltettek; a lelkész a megesetteket nem a templomban, hanem a lakásán szokta avatni, az illetőket megfeddeni, szívükre beszélni, bűnbánatra s jobbulásra biztatni. Némelyeknél azt tapasztalja, hogy szavai hatnak, némelyek fel sem veszik. Egy pár év előtt már annyira ment a dolog, hogy a lelkész kénytelen volt a hirdetéseknél a becsületes és tisztességes ifjú és hajadon elnevezéseket kihagyni s csak egyszerűen a jegyesek megnevezésével hirdetni. Ennek egy kis hatása volt, de a szülők folytonos felszólítására ismét használtatnak e szavak olyanoknál, akikről kb. fel lehet tenni, hogy megérdemlik.
Sajnos sok szülő megengedi iskolás gyermekének már az éjjeli, kivált utolsó farsangi-tivornyázásokon részt venni, nem különben a lakodalmi éjjelezéseken, hol a gyermekeknek mértéktelenségre alkalom nyújtatik, noha a lelkész és a tanító azt eleget tiltja; de eddig kevés sikerrel. Rabok tudtommal jelenleg híveink között nincsenek. A nép között országszerte elterjedt előítéletek és babonák híveink között is vannak, melyeknek kiirtására a templomi szentbeszédek még nem dicsekedhetnek kellő eredménnyel. Kevés kivétellel tudnak a hívek olvasni és írni. Vasárnapi iskolák nincsenek szokásban. Házi istentisztelet sok családnál szokásban vannak; számosak, akik a szentiratokkal örömmel foglalkoznak; otthon áhítatoskodnak és énekkel és imákkal dicsérik az Urat. Minden család el van látva Bibliával és áhítatossági könyvekkel. A gyülekezetben rend uralkodik. A családfők nagyobb részt békeszeretők, elválva 8-an élnek; vad házasságban élnek négyen, kik különben egybekelnének, de törvényes akadályok forogván fenn, egybe nem kelhetnek. Híveink más felekezetűekkel békében és egyetértésben élnek. Az áldozatkészség híveinknél nem hiányzik, ha valamely jótékony célra adakozásra felhivatnak. Szívesen áldoznak, csakhogy a templomra való adakozás nincs gyakorlatban. Úgyhogy e címen kevés szokott bejönni. Néha akad egy-két jótevő, ki 2-5 Ft-ot ad a templomra, egykét forinttal a lelkésznek és a tanítónak kedveskedik. Gyámintézetre, özvegy-árva intézetre offertóriumok tartatnak; a protestáns árvaházra élelmicikkeket adományoztak. Nagyobb adomány csak két 100-100 Ft két tót és egy 2,000 Ft-os volt. (Berger D. János), mely a felügyelőnek volt köszönhető.
Ez a vizitációs jegyzőkönyvi feljegyzés sok mindent elárul a gyülekezet életéről. Nem valószínű, hogy ez a leírás fényképhez volna hasonlítható, mely a látogatáskori helyzetet fixálja, inkább festményhez kell hasonlítani, mely a gyülekezet életére hosszabb időtartamra gondolok - vonatkozhatik. S lehet, hogy a gyülekezet karaktere évtizedek folyamán fejlődött, - elképzelhetetlen hogy ne ez történt légyen - mégis az alapvonások meggyőződésem szerint megmaradtak.
Most még a lelkészi hivatalosodás című fejezet érdekesebb feljegyzéseit kell számba vennünk és a gyülekezet életéről egészen elfogadható képet kapunk.
A lelkész a híveit el-ellátogatja, híveivel nem csak békében él, de a szeretet kapcsa fűzi hozzájuk, mert ők szeretik lelkészüket és a hozzá való ragaszkodásnak többször szép ,jelét adják. Ez a hívek részéről megtapasztalt szeretet tette képessé a lelkészt sok őt ért méltánytalanság elviselésére - gondolok a földes úr részéről. A gyülekezetben a szokott evangélikus gyakorlat szerint evangéliumokról, epistolákról és olykor egy-egy évet szabad textusokról prédikált. Beszédeit leírta. Sajnos nem maradt meg egyetlen beszéde sem, kivéve az elhunyt felügyelő gyászünnepein mondott beszédeiből néhány a saját feljegyzéseiben. Így azt a teológiát, melyben élt, nem tudja a későbbi utód megállapítani. Nem lehetett a teológiája rossz, mert annak 30 évvel halála után nyomokban meg kellett volna látszania. Halle nem volt rossz iskola számára, ahol két szemesztert hallgatott.
Az igehirdetések mellett és a látogatások mellett a gyülekezeti katechizáció volt az egyik munkaág. Szentháromság vasárnapjain az első és második vasárnap volt hirdetve. A németfalusi ifjúság szívesen látogatta; a tótfalusi ifjúság nem volt hajlandó járni ezekre az alkalmakra, Egész nyáron tartott e a munka. Főleg erkölcstani témák voltak a foglalkozások tárgyai, minden külön vezérfonal nélkül. A konfirmációi oktatás 1893-ig felváltva, egyik évben tótul, másik évben németül folyt böjtben. Mindennap kétszer volt óra, de. 11-12-ig, és du. 4-tól estig. A lelkész saját összeállítása szerint végezte az oktatást. Sok a könyv nélkül megtanult ige 100-220-ra tehető a számuk. A gyerekek leírják a leckéket és megtanulják. A konfirmáció Nagypénteken nyilvános vizsgával fejeződik be. A legszorgalmasabb lányka esküre emelt újakkal mondja a Krédót, majd a legszorgalmasabb fiú deprekál; majd mindnyájan térdelve bűnbánati éneket énekelnek. Utána a hozzájuk intézett kérdésekre felelnek majd orgonaszó közben konfirmáltatnak kettenként. Ezt követi az Úrvacsora konfirmandusok számára. Új házasok nem kapnak külön oktatást. Merném állítani, hogy ez legalább félévszázados rendje a gyülekezetnek.
Ami a gyülekezet istentiszteleti életét illeti, azt befolyásolta a háromnyelvűség. Négy vasárnap felváltva német és tót. Az ötödik vasárnapon magyar istentisztelet volt. Bizonyosra vészem, hogy ez is nagyon régi rend a gyülekezetben és egészen a XX. század első harmadáig tartott, - ha részben a nyelveket illetően módosult is - magának az istentiszteletnek a rendje - nem lévén általánosan kötelező agenda hasonló, főleg szláv gyülekezetek rendjével volt azonos. Az oltár térdeplőjén a lelkész által intonált “Óh Jézusunk”, illetve “Jövel Szentlélek” énekverssel kezdődött. A kolektát a lelkész énekelte; az igehallgatásra felhívást a lelkész énekelte a gyülekezet liturgikusan énekelve válaszolt, majd a credo ének, prédikáció, imahirdetés; befejezve Fil. 4:7-tel: “és Isten békessége, mely minden értelmet meghalad, meg fogja őrizni szíveteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban”. Egy énekvers után a lelkész énekelt, imája és énekelt Ároni áldása s majd a kimenő ének következett. Ez mind a három nyelven egyformán történt. Csak a de. második istentisztelet rövidebb volt, kivéve a sátoros ünnepeket. A délutáni istentisztelet két énekből állt és azt könyörgés követte, vagy katechizáció. Hétköznapokon: Télen át a Nagyhétig minden reggel fél 8-kor, illetve iskolakezdés előtt reggeli könyörgés tartatott, melyen a nagy iskolások és néhány felnőtt vett részt. Külön böjti prédikációkat nem tartott a lelkész. Passiót olvasott: Virágvasárnap és Nagypénteken tót nyelven, Nagypénteken német nyelven; később természetesen magyarnyelven is. A tótoknak meg volt a pozsonyi passiója; a németeknek a lelkész állított össze egyet és nyomatott ki a saját költségén. később a magyar passió a Törteli-féle volt.
A keresztelés rendesen a templomban történt. A keresztszülők is meg szoktak jelenni. Az Úrvacsoraosztás felváltva tótul, németül: advent második vasárnapjától a sátoros ünnepek alkalmából, aratás után és szükség szerint magyarul kétszer. Az Úrvacsoraosztás mindig az istentisztelet előtt volt, hogy a hívek éhgyomorral járulhassanak az oltárhoz. Ezt a szokást csak a második utód szolgálata idején váltotta fel a hónap első vasárnapján az istentisztelet befejezéseként tartott úrvacsora-osztás. A múlt században még azt jegyzi fel a jegyzőkönyv, hogy a hívek nagy örömmel járulnak az Úr asztalához. Az 1879. évben úrvacsorázók száma 854 személy volt. Sajnos ez a szám folyton és szépen fogyott akkor is, amikor a gyülekezet már kétszeres lélekszámúra nőtt. Az elvilágiasodás volt az oka. (Vízkereszt ünnepén magyar istentisztelet és Úrvacsora volt a szokásban. Ebből fejlődött ki az ifjúság úrvacsorai ünnepe. A 40-es években zsúfolt volt ilyenkor a templom. Mióta Vízkereszt nem piros betűs ünnep, jelentősége megszűnt).
Természetesen a betegek nem maradtak a múlt században sem ellátás nélkül. Sokan jobban bizakodtak az úrvacsorában, mint az orvosban és a gyógyszerben. Pedig a körorvos Rákoskeresztúron lakott. Az bizonyos, hogy egészen e jelen század közepéig alig fordult elő, hogy valaki - ha csak nem hirtelen következett be valami okból a halála - úrvacsora nélkül halt volna meg. Ezek a beteg-úrvacsoráztatási alkalmak igen hálás szolgálati alkalmak lehettek és azok is maradtak. Ma, mikor a legtöbb elköltözés kórházban történik, nehezebben végezhető, de olyan szolgálat, amely ma is - ha csak nem kimondottan ateista hívünkről van szó - sok áldást jelent az elköltözőnek is és a családjának is. 1895-ig a házasságkötés is egyházi feladat volt. Itt nem volt semmilyen vita. Az előírásokat, törvényeket meg, kellett tartani. A házasok között is végzett szolgálatokat a lelkész, - nem csekély eredménnyel.
A temetések: a halottak az egészségügyi rendelkezéseknek megfelelően időben kétféleképpen temettetnek: a 12 éven aluliak énekkel, imával, a 12 éven felüliek gyászbeszéddel és búcsúztatóval. Az érdemesebb híveket felviszik a templomhoz. (Ez azután többféle szempontból sok vitat váltott ki, de egészen 1940-ig megmaradt szokásnak).
A gyülekezetben vannak öröklődött szokások. Ezekről nem sokat tudunk. Az bizonyos, hogy nem volt cantatio, de meg volt a karácsony előtti ostyasütés. Ez abból állott, hogy a tanító sütött ostyát és azt elküldte a szülőknek. Nyilvánvaló, hogy ezért némi ellenszolgáltatást kapott, ami a körülmények között jól jöhetett a szűkös pénzviszonyok között. Volt az egyháznak egészen 1950-ig mendikánsa. Hat évnél idősebb tulajdonképpen iskolaköteles fiúcska, aki rendesen nehéz körülmények között élt, illetve, nevelődött. Feladata volt temetéseken a lelkész előtt egy kb. 160 cm nagyságú fekete keresztnek a vitele (ezt 1950-ig, amikor is a Rákosi köztemetőbe kellett a keresztúriaknak temetni, gyakorolta is. De keresztet nem tudta magával a temetőbe elvinni). Fujtatásban segítségére volt a harangozónak. “Ezért élelmeztetett a lakosságnál” - valószínűleg sorkosztszerűen - lakodalmaknál, toroknál, kereszteléseknél adományokat - főleg élelmet kapott a házaknál. Ezekből néha 60-70 Ft is összejött. Ezen a pénzen ruhát vehetett magának. Volt idő, amikor nem akadt erre a néha bizony kissé megalázó tisztségre vállalkozó. Az utolsó mendikáns a hangozó asszony iskolás fia volt, akinek apja fogságban volt. Vele azután ki is halt ez a gyülekezeti szolgálat.
A gyülekezet a rendes vasárnapi és ünnepi istentiszteletek mellett megünnepelte a templomszentelést, az aratási hálaadó ünnepet, Szentháromság utáni 21. vasárnapja körül; október végén a reformáció emlékünnepét. Rendkívüli esetek is adódtak, mint pl. gyászistentisztelet Deák Ferenc emlékére, 1876. II. 20-án. A milléneumi ünnep 1896 V. 10.
A gyülekezet növekedésével szükséges volt a harangozó mellett sírásó alkalmazása is. Első időben a család maga gondoskodott a sírásásról. A fejlődéssel együtt járt a sírásó alkalmazása is. (1868 IV. 15. óta). Temetőőri lakás azonban csak később épült, amikor a gyülekezet már még erősebb lett. Az első sírásó Racskó Pál volt, akinek állása a „legújabb idők óta áll fenn” (1880-ban kelt írás!) Ugyanakkor 30 éve volt hangozó Franyó János, akinek kötelessége volt mindennap hajnali 3-kor harangozni nyáron; télen 4-kor, délben, este alkonyatkor; szentmihálytól szentgyörgy napig este 9 órakor; istentiszteletre és a halottnak harangozni. Fizetését lényegében nem az egyház pénztárából, hanem az hívektőI kapta, minden gazdától 1 méricske rozs (?)
Lassan az évszázad vége felé az igények is megnőnek. Ezért találkozunk a templom fűtésének kérdésével. 1893-ban elhatározzák, hogy a templomba két kályha állíttassék. Nem tudtuk ma már megállapítani, hogy ez kivitelezhető lett volna. A harmincas években nyoma sem volt kéménynek, pedig ahol kályha volt, ott kéménynek is kellett lennie.
Amint a gyülekezet a századforduló felé halad, egyre nagyobb lélekszámúvá válik. 1890-ben már 1666 evangélikus van Rákoskeresztúron. Ez a tény nem csak iskolai problémákat okoz - lásd ott-, hanem megélhetési problémát is. A vagyon elaprózódik. Egyre több ember kényszerül arra, hogy Budapesten, legtöbbnyire Kőbányán keressen megélhetést. A zsellérlányok, a katolikus szegényebb emberekkel együtt az építkezéseknél segédmunkások. 14-16 éves leányok malterhordók. Nem kell mondani, hogy nehéz és kemény munka ez. Az ügyesebbje a pesti alsó réten lévő bolgárkertészetekbe jár kapálni. Ez könnyebb munka volt és lehetett vele keresni. A gazdafiak télen a kőbányai jégvermeket. hordták meg jéggel a Rákos kiöntéseiből. Ez sem volt ám könnyű munka, de élni kellett. Természetesen, akiknek volt megfelelő földjük, rétjük, azok ráálltak a piacra való termelésre. S megindult a piacozás.
Ez a körülmény több irányban befolyásolta a gyülekezet mindennapi életét. A bejáráshoz, akár munkába, akár piacra, akár kertészetbe, megkívánta a magyar nyelv jó ismeretét. Bár az iskolában volt magyar nyelvű oktatás, az nem elégítette ki az embereket. 1893-tól magyarnyelv- lett a tanítás. Magyar nyelvűvé vált a konfirmáció is. Az egyház véleményem szerint nem magyarosított. Az élet magyarosított. A gyár, a munkavállalás, a piac. A századfordulón felnőtt egy olyan nemzedék, mely nem tudott már németül, tótul olvasni. Nem is igen járhatott, csak magyar istentiszteletre. Az ugyan fel van külön jegyezve, hogy a milléneumi istentiszteletet három nyelven tartották.
De ezután már újra meg újra előkerül az istentiszteletek nyelvi kérdése. Még egy-két évtizedig az öregek makacs ragaszkodása az anyanyelvhez, újra meg újra leszavazza az egyre több magyar istentiszteletet követelőket, Noszkó István lelkészkedése alatt győz az idő és a két ősi nyelv, csupán a délutáni istentiszteletek, a könyörgések nyelvévé válik és teljesen 1945-ben szűnik meg. A másik következménye volt a “bejárás”-nak, hogy kilépett a gyülekezet egy része a falusi környezetből és elkezdett modernizálódni. Ennek nagy veszedelme - mindenütt és mindig így szokott lenni -, hogy Pesten megtanulta a rosszat! A gyülekezet életének fegyelme meglazult. A szokások fegyelmező hatása kezdett megszűnni; az ősöktől örökölt és korlátok között tartó, ezért morális szempontból igen jelentős tényező elfakult. Az új évszázad már ennek a “faluból kilógó” szemléletnek sokszor jó, még többször keserű gyümölcseit élvezte. Ezzel járt együtt - és ez a pozitív oldal volt-, hogy a két nemzetiség közötti ellentét lassan leépült. A tót falu és a német falu ellentéte olykor ellenségeskedés volt. Fiatalok között verekedések forrása. Volt német korcsma és tót falusi korcsma. Bizony akárhányszor eltángálták a másik faluból való legényt, ha el mert menni a “szomszéd”-ba! - A bejárás, az együtt munkálkodás más emberekkel a faluban is lazította ezeket az ősi ellentéteket.
A századfordulón már kezdtek egymással házasodni is! Egyelőre evangélikus evangélikussal, különösen akkor, ha vagyoni viszonyok is belejátszottak a dologba. Ennek viszont az a furcsa következménye lett, hogy a gyülekezet kezdett eltótosodni. Az itt volt, vagy ideköltözött magyarok már eleve erre voltak ítélve. De a nagy többségben lévő tótajkúak nehezen tanultak meg németül, illetve sehogy sem. Viszont a németek hamar eltanulták a tót nyelvet. Nem kellett más, csak egy tót anyanyelvű anya a németfaluba: egy generáció alatt a család el tótosodott. p. o. A legnagyobb németnek számító családban a nagyapa (már e sorok írója temette) tót leányt vett feleségül. Eredménye: egy gyermeke sem tudott németül - a német faluban! A tót faluba viszont odakerült egy németfalusi vő. E sorok írójának lelkészkedése idején ő volt a legnagyobb tót - Majernek hívták - a tót faluban, aki többek között kijelentette, hogy amíg német Miatyánk lesz, addig legyen tót Miatyánk is! Volt is!
A vagyonnak meg van az az ördögi hatalma, hogy ahol sok van, ott többet akarnak. Nyilvánvalóan Rákoskeresztúr sem volt ebből a szempontból kivétel. Főleg ez vezetett a vegyes házasságokhoz! Tabáni lánynak gazdafiút kapni - főnyeremény volt. Módosabb katolikus lányt szívesen vett el evangélikus fiú is! Ebből az ún. keresztyén kurzus idején a harmincas években sok baj és békétlenség származott. Természetesen nem minden vegyes házasság volt anyagi érdekeltségű. A gyülekezet fennállásának második évszázadában és vége felé már ritka a tiszta házasság. De ez már a legújabb időnek jelensége. Később még visszatérünk rá.
A gyülekezet kegyességének formáját és milyenségét ma megállapítani - legalább is az első 100 esztendőre vonatkozólag igen nehéz dolog, A tót kegyesség volt szerintem a domináló. S a tótoknak volt Tranosciusa. Ez a csodálatos énekes- és egyben imakönyv minden lelki jóval megáldotta a tót nyelvű népet - nem csak Rákoskeresztúron, de mindenütt. Gondolom, emberi vélekedés ez -, hogy noha nem volt az első évszázadban család Biblia nélkül, a Biblia használata, illetve szeretete meg sem közelítette a Tranoscius szeretetét. Úgy tapasztaltam, hogy híveink lelkéhez az isteni gondviselésben való hit volt a domináns. A “mind jó, amit Isten tészen...” vagy “Isten nékem erőm s bizodalmam”, énekek valóban általában könyv nélkül tudott és ismert énekek voltak. Nehéz, kemény sorsukban erőt, reményt, kitartást merítettek, mindent elhordoztak és eltűrtek. Nekem mondotta el egy öreg tót anyanyelvű hívem: Kivittem a Tranosciust a frontra. (Pedig súlyos, nagy könyv volt és nagy helyet foglalt el a hátizsákban)! Velem volt a fogságomban. Énekeltem a fogolytársaimnak. Ez volt nekem és sokaknak a vigasztalás egyetlen forrása! A másik vonása ennek a kegyességnek itt is a Jézus szeretete lehetett. Egyike a legkedvesebb énekeknek itt Rákoskeresztúron: “Jézusom, Krisztusom, én szerelmesem. Lelkem téged melyik helyen keressen...” Amikor a gyülekezet a kinőtt Haan Lajos féle békéscsabai énekeskönyvet kicserélte 1938-ban, azért választotta a szarvasi énekeskönyvet, mert ott fordításban megtalálta, a régi kedves énekeit. De a kisebbségben lévő németeknél is ehhez hasonlót tapasztaltam. Egyike kedves énekeinek: Bízd lelkem az Ég Urára mind jó, mind bal sorsodat! ...
A régi világhoz tartozott még a postillák - prédikációs művek - olvasgatása. A LH-ba tömegesen gyűltek be a régi világnak a könyvei. Ha nem is mind, de minden bizonnyal a java. Most hadd következzenek ezek:
Természetes dolog, hogy minden házban volt német, vagy tót Biblia és énekeskönyv, temetési énekeskönyv (Funebral).
A legrégibb Bibliánk 1748-ból való tübingeni kiadású, német biblia.
Van wäsenhausei, hallei kiadású is.
A posztillák között legjelentősebb Arndt János “Wahres Christentum” című postillája, vasár- és ünnepnapokra irt ájtatossági könyve. 1615 óta igen el volt terjedve. Mint generalsuperintendes. 1621-ben halt meg Celle-ben. Igen sok jó olvasóra talált, emellett még az 1612-ben megjelent Paradiesgärtlein” című könyvecskéje.
Német posztilla 1779. Nürnberg.
Luther Márton posztillája Braunschweig kiadás.
Wagner: Evang. Gebetbuch. Dr. Ernst Siedel Dresden, 1897.
Prédikációs kötet. Hauber: Prédikációk Ulm.
Ismeretlen szerzőtől: Egyháztörténet két kötetben.
Német imádságos és énekeskönyv (?)
Tót biblia 1787-ből.
Tót biblia 1808-ból Pozsony
Tót biblia 1904 Budapest.
Sartorius Dániel tót posztillák, 1779. Pozsony
Institorisz Mihály tót posztilla Pozsony, 1778.
Baxatoris Károly, tót posztilla, Pest 1857.
Mlinarovics Éliás, Késmárk 1702.
Áhítatos könyv. Spevnyik 1862.
Többféle Tranoscius kiadás 1864-től 1908-ig, különböző években.
Nyilvánvaló, hogy ezeken a könyveken kívül még számos hasonló jellegű és tartalmú könyv lehetett a gyülekezetben.
A XIX. század utolsó évtizede alaposan megváltoztatta a gyülekezet életét. Az evangélikus hívek száma a századfordulón már 2110 lélek, rákosligeti munkástelepen 110. Rákoskeresztúrnak 6131 lakosa van. A már említett okok miatt a gyülekezet infrastruktúrája megváltozik. A férfiak nagy része már Pesten keres megélhetést; a nők napszámba járnak, kőművesek, kertészek stb. A parasztok piacra termelnek és Pestre piacra járnak, az asszonyok elindulnak a Fonó felé is. Ebben az új környezetben a lelkészi szolgálat is megváltozik. Noszkó István kerül a gyülekezet élére. Vele már új éra köszönt be a gyülekezeti élet vezetésébe is. Birkózik a régi vágású presbiterekkel; nem sikerül mindig akaratát keresztül vinni, de az új időket nem lehet visszatartani. Noszkó István is külföldet járt teológus. (Greifswald). Németországban hatással volt rá az ott már régebben szokásban lévő belterjes egyházi élet; a belmisszió különféle formája. Egyházunk jegyzőkönyvében igen, jó lelkészi jelentéseket olvashatunk a gyülekezetben megindult újmódi egyházi munkáról, amelyet a hívek örömmel vesznek.
Az új lelkész belső egyházi tevékenysége először a gyülekezet zilált anyagi viszonyainak rendezésére irányult. Gépszerű pontossággal következnek, év mint év a zárszámadó presbiteri gyűlések, vagyonmérleg, költségvetés... Az ezeket jóváhagyó rendes évi közgyűlések. Az anyagi rendezés után következhetnek a lelkiek. A gyülekezetben a sok választás miatt kerekedett békétlenség, a falun belüli civakodás elült. Jöhetett lassan az építőmunka. Az 1910. évektől már ennek a gyülekezetépítő munkának a megléte is kicsendül az elhangzó rendes évi közgyűléseken a lelkészi jelentésből. A lelkész anyagi vonatkozású munkálkodása annyira megnyerte a gyülekezet tetszését, hogy 1908-ban az évi r. közgyűlés 200 koronát szavaz meg a lelkésznek ez irányú tevékenységéért, jól érezve, hogy lényegében nem a lelkész feladata a gyülekezet anyagi rendbetétele. Nagy elégtételül szolgálhatott ez az egyhangú határozat a lelkésznek. Eljön azonban az az idő is, amikor a lelki munkáról tud beszámolni a lelkész ekképpen: az iskolában rendszeresen van vasárnapi iskolai nevelő-oktatás. Ennek a munkának egyik kimagasló aktivistája Késmárszky Gyuláné, aki nyudíjaztatásáig 1942 júniusáig rendszeresen végez te ezt a nagyon áldott munkát. A lelkész ún. “templomi estélyeket” rendez a téli időszakban a külső munkák szünetelése idején, igen jó látogatottság mellett. Ez a munka később - nyilván fűtési problémák miatt - az iskolában folyt. Végül van “ifjúsági férfikar” is. Ettől az időtől kezdve mindig működött az egyházban férfikar. A vegyes kartól valami miatt idegenkedtek. Altziebler Pál kitűnő zenei tehetség volt, ennek a munkának a vezetője. Díjat is nyert megyei versenyen a kar. Egyházi munkájának koronája a templomi éneklés volt. Ünnepi alkalmakkor; temetéseken; karácsony este! Sajnos e kar kiöregedett és szép lassan kimúlt. A gyülekezet a reformáció 400 éves fordulója alkalmából nem csupán az országos szeretetalapra kíván gyűjteni, hanem gyülekezeti szeretetház-alapot létesít. A gyűjtés 110 koronával indul: a gyülekezeti diakónia első jele a rákoskeresztúri gyülekezetben. A lelkész az “Evangélikus Őrálló” című hetilapnak a szerkesztője. Nem csoda, ha a felsőbb egyházi hatóság rendelkezését örömmel hirdeti ki. A határozat pedig az, hogy Kubisch Emil igazgató tanító legyen mai értelemben “sajtófelelős” a gyülekezetben. A téli hónapokban változatlanul folyik a templomi, illetve iskolában tartott estély böjtben pedig heti két alkalommal nagyböjti istentisztelet a templomban.
A hétköznapi - a hideg idő beálltáig tartó - reggeli istentiszteleten a mi iskolánk gyermekei mellett a közben megalakult állami polgári iskola evangélikus tanulói is részt vettek. Tanévnyitó és tanévzáró istentiszteletet is tartottak, melyen a helyi iskolán kívül a rákoshegyi állami iskola evangélikus tanulói is részt vettek. Télen pedig a gyülekezetben lakó diakonissza vezetésével az ismétlő iskolás fiukat és lányokat tanította - a fiukat a lelkész, a lányokat a diakonissza. Az iparostanonc iskola tanulóival a lelkész foglalkozott hetenként egy alkalommal. Felnőttekből Altziebler Pál vezette énekkar Rákosligeten rendezett járási dalosversenyen első díjat nyert. Az énekkari együttlétek a hitbeli erősítést és az egyházhoz való hűségnek elmélyítését is szolgálta. De volt még egy dalárda, amelyben az ifjúság tömörült. Szügyi Károly vezette őket. A lányok Ligeti Gyula fővárosi római katolikus tanító (később rákoshegyi kántorunk, akinek családja evangélikus volt) vezetésével énekeltek. Ezeken a gyakorló órákon a lelkész és felesége is részt vettek. A hitben és egyházszeretetben való elmélyülés alkalmai is voltak. Tanítóink analfabéta tanfolyamokat vezettek, közművelődési estéket tartottak. Ezek, bár nem kimondottan egyházi munkák voltak, mégis az egyház felügyelete és vezetése alatt történtek. A Luther Szövetség helyi csoportja is működött; ádventi és böjti műsoros estét adott a templomban. Ezeken az alkalmakon a templom mindig zsúfolásig megtelt. Panaszolja a lelkész, hogy a gyülekezet szegényebb tagjai, úgy férfiak, mint nők, nem igen járnak templomba. Ennek lehetett oka a szegénységük. Drágák voltak a szép népviseleti ruhák; adósság az úgynevezett “párbért” illetően. S nyilvánvalóan az egyházellenes propaganda. Egyáltalán a húszas-harmincas évek között az egyházi élet elevenedett; az anyagiak is rendbe jöttek; egy akkor korszerű egyházi belső élet volt kifejlődve egyre nagyobb templomlátogatással. Még egyházi újságot is olvastak: A Szuhovszky Gyula vallástanár által szerkesztett bányakerületi egyházi hetilap vasárnaponként 100 példányban került ingyenes szétosztásra, de adományok fedezték a költségeket! Diakonissza egy került a gyülekezeti szolgálatba, hogy volt a gyülekezetben három Szilvay leány; egyik özvegyasszony volt. Ő volt a saját alacsony házában postamesternő; az egyik testvére tanítónő volt, aki végül a rákoshegyi állami iskolában tanított nyugdíjba meneteléig. A harmadik nővér diakonissza volt a FÉBÉ-ben, s mint ilyen, vagy ő, vagy valaki más - többek között Katalin testvér - a gyülekezetben evangelizációs munkát végzett. Odáig egyelőre nem fejlődött a dolog, hogy “gyülekezeti testvér” lett volna. Ez csak az ötvenes években következett be. De felnőtt, főleg leány, - asszony bibliaórákat tartott. Látogatott. Kis szeretetvendégséget tartott, stb. Ez valami egészen új volt. A lelkésznek dicséretére legyen mondva, hogy ettől az újtól sem idegenkedett. Jó segítség volt a gyülekezet belső építésében. Csakhamar az az idő is elérkezett, hogy a gyülekezet bekapcsolódott az egyetemes imahét szolgálatába. A feljegyzés szerint a “lelkész várakozásán felül jelentek meg azon asszonyaink és ifjúságunk, akik szeretik az Úr hajlékában való lakozást.”
A fentebb felsorolt egyházi belmissziói munka most már évenként ismétlődve, rendszeresen folyik. Sőt, a fiókegyházak (közben Rákoshegy is szerveződik) is “mozgolódnak”. Rákoshegy is kulturestélyt, vallásos estélyt, a rákosligeti nőegylet két szeretetvendégséget tartott egy munkaévben; a Jöjjetek Énhozzám című lap mellett már a győri Harangszó és az Evangélikusok Lapja is olvasóra talál. Luther Naptárból igen sok példány kerül megvételre. A helyi Luther Szövetség minden lehető alkalmat megragad vallásos ünnepek megtartására; emlékünnepek tartására. Az ágostai hitvallás emlékére, 1930-ban. Az egyháznak a harmincas évek elején elkezdődő gazdasági világválság nagyon sok nehézséget okoz. Rontja a hívek “közhangulatát és teherviselési morálját”, az iskolapitéssel az adósságok kifizetésére hozott szerencsétlen határozat, ti. a mindenki egyformán viselje a terheket (lásd az egyház történetében)! Elszegényednek az emberek. Munka nélkül vagy csökkentett munkaidőben dolgoznak. A terményeknek nincs ára! Egy mázsa búza bolettával 20 pengő! Az elmúlt három évtized megint egy generációval szaporította a gyülekezetet, aprózta a földeket. Ún. “gazdafiak” is igyekeztek valami fix állást szerezni az államnál. Különösen a posta felé orientálódtak az emberek. A boltosoknál szaporodott a tartozások listája. Nehéz idők voltak ezek. Csoda-e, ha lelkész így panaszkodik: „Az egyház anyagi állapota az elmúlt esztendőben még inkább rosszabbodott”! De rosszabbodott a lelkész egészségi állapota is. Megözvegyült; erőt vett rajta a reumatikus fájdalmak özöne; télen, hidegben nem tudott lassanként már a templomban sem szolgálni. Balesete - mint később, bár későn kiderült - korai halálát okozta. Mindamellett ez a gyülekezet már nem volt az, amelyet 1905-ben átvett.
Az egyházban 30 esztendőt munkában eltöltött lelkész megfáradt. Az új élet erőn felüli követelményeket állított eléje. De már ott állott mellette 1932 december 29.óta egy fiatal ember, aki később utóda, a gyülekezetnek 40 éven át lelkésze lett. Ez a lelkész ennek a munkának egyik szerzője, aki amikor ezeket a sorokat gépeli, már maga is 10 esztendeje letette a gyülekezet gondját és a nyugalom idejét tölti, különös felelősség nélkül szolgálgatván.
A lelkészváltozás felszabadította a régi paróchiát. A régi konyhából és az egyik szobából faláttöréssel sikerült egy elég nagy termet kialakítani, Ez a gyülekezeti terem szolgált a belmissziói tevékenység színteréül. A fiatal segédlelkész megszervezte a KIE helyi csoportját. A rákoskeresztúri fiatalság is megváltozott időközben. A fiatalok már nem húzódtak vissza részben, mert segíteniük kellett a házi munkában, részben mert keveredtek szívesen, Sok polgárit végzett fiatal is volt már. Sokan mesterséget tanultak! Hiszen a nadrágszíj-földeken nem tudtak volna már megélni. Ezekkel a már a “világba kilépni vágyó fiatalokkal” lehetett valamit kezdeni. Negyven-ötven tagú csoport jött össze. Sokszor hetenként kétszer.
Az „öreg lelkész” életében elkezdődött a belmissziói munka folytatása, Legfeljebb annyi újítás volt, hogy a segédlelkész szerette volna a futball mellett kosárlabdára és egyéb sportra is megtanítani a fiukat, ez - nem ment! - Új munka volt a lelkész nyugdíjba menetele után - addig a segédlelkész nem látogatta a híveket! - elkezdődött a házi istentiszteletek tartása. Aki hívta a lelkészt, annak házához elment a hét megbeszélt estéjén. Oda összegyűjtötték a rokonokat és a szomszédokat. Néha 100 ember is összegyűlt! Ezek az esték a légiriadók koráig tartottak. Nagy népszerűségnek örvendettek és erősen szolgálták a lelkész és hívek közötti közvetlen kapcsolatot és jók voltak azért is, mert a lelkész általuk minden családot név szerint, lakóhely szerint megismert. S valóban igaza volt annak, aki azt csodálta, hogy hogyan ismerheti a lelkész jobban a híveket, mint a bennszülöttek.
Ismétlem, hogy a belmissziói munka formái már nem voltak ismeretlenek a gyülekezetben. Ezeket folytatta az új lelkész, Nagyon sokat jelentett az új énekeskönyv behozatala, Alkalmat és tartalmat adott sok-sok összejövetelnek. A “gyülekezeti teremben” most már teadélutánokat, illetve estéket is lehetett tartani. De külön a falu két részének. Nem a nemzetiség osztott meg, hanem a .férőhely hiánya. Fele-fele alapon egymás után két vasárnap kb. mindenki elfért, aki be akart jutni. Nagyon kedvelt munka lett. Nem volt kimondottan evangéliumi munka a “műkedvelők” kultúrmunkája az iskolában. Ott két tanterem között kiemelték a falat. S ott folyt 300-350 személynek a színdarab Harsányi (Hagemann) Frigyes, Alcziebler testvérek, és főleg evangélikus fiatalemberek és leányok voltak a műkedvelők. Az egyház felügyelete mellett folytak ezek az előadások. Sok jót is hoztak az egyház számára. Rendkívül sokat jelentett az új lelkész beiktatásakor (1935 április 14) megalakult nőegylet! Igazgatókántorunk Szügyi Károlyné meglepetése volt az új lelkész számára, hogy ilyesmit sohasem csinált egyszerű parasztasszonyokkal, mit lehet csinálni, jót és szépet és felemelőt, azt a rákoskeresztúri evangélikus nőegylet megmutatta. Két vonalon látszott ez meg: az új templom építésének propagálása; az érte való anyagi áldozathozatal, másrészt az II. világháború nehézségei között a helyi diakónia. Ez utóbbi sok nehézséget okozott, mert mindenki a maga rokonát szerette volna előnyhöz juttatni. Mégis jól esett s főleg hadbavonult férfiak családtagjainak, hogy a gyülekezet erre is gondolt. A nőegylet keze volt abban a munkában is, amit az árvaházak élelemmel való megsegítése érdekében végeztünk a gyülekezetben. Néha négy-öt szekér vitte Fótra az ottani kis árvaház részére a gyülekezet természetbeni adományait. Rendkívül sokat jelentett a gyülekezet jövője szempontjából az úgynevezett sáfárság intézményének megvalósítása. Tulajdonképpen 1939-ben a templomépítéssel kapcsolatban szerveztük meg a sáfárok körzeteit, hogy a híveket az eseményekről első forrásból tájékoztassák, másrészt a megajánlott pengőket beszedjék. De ez az intézmény megmaradt és ma is az egyház anyagi helyzete stabilitásának a biztosítója. Így, akiben a legcsekélyebb jóakarat volt, vagy van, az az egyházterhekhez akár havi részletekben is hozzá tud járulni, és meg van a kapcsolat is az egyház vezetése és a hívek között. A harmincas években országosan probléma lett a vegyes házasságok kérdése. Bangha páter jezsuita atya volt a “katolikus reneszánsznak” az egyik vezér embere. Megindult országszerte a “keresztény kurzus” és “Mária országa” jegyében a protestánsok elleni küzdelem. Ez gyülekezeti szempontból azért érdekel bennünket, mert nem csak a német és tót falu közötti ellentét falai bomlottak egyre jobban, hanem a két felekezet között is. Ez magában nem hogy nem lett volna baj, sőt szép és jó dolog lett volna. Azonban a római katolikus egyház türelmetlensége a reverzálisok terén elviselhetetlenné fokozódott. Nem ítéljük el a falu plébánosait. Ők csak azt tették, amire utasították őket. S az egyre inkább teremtődő vegyes házasságok alkalmából a szokott fegyelmezéssel igyekeztek a maguk javára reverzálist szerezni. A lelkész kénytelen volt - hogy a gyülekezet érdekét megóvja, - olyan intézkedéseket hozni, - melyeket maga sem helyeselt. A reverzálist adó híveket óév este kihirdette és az úrvacsorától 5 évre eltiltotta. Mindez a gyakorlatban sokkal több keserűséget okozott, mint így leírva, De meg lett az eredménye. A sok személyes törődés a hívekkel, a jobb anyagi helyzet, a protestáns élet természetessége (papok családi élete stb.) végül a kemény kéz eredményeképpen 20:3-5 lett a reverzális arány a javunkra. S lassan a köztudatba ment, hogy nem csak a katolikus félnek van veszteni valója, ha reverzálist ad, hanem az evangélikusnak is! S ez is hatott! Jó, hogy túl vagyunk rajta!
A gyülekezet életét egyrészt az egyre jobban kiterjedő háború, másrészt a templomépítés foglalja le. Számtalan összejövetel, gyűlés stb. van ezekben az esztendőkben - ezekről a “Templomépítés” fejezetében számolunk be! Az új templom felépültével és a történelmi helyzettel áll kapcsolatban a gyülekezeti istentiszteletek nyelvi kérdése. Az új templomban ugyanúgy folytatódott nyelvi szempontból a rend, mint a régi templomban volt. Tehát a délutáni istentiszteletek nyelve német-tót és az 5. vasárnap magyar vecsernye. Már csak ez maradt meg. A nagy 500 személyes templomban alig lézengett tótasszony és 5-10 német asszony! Ez már fájt!
A német és szlovák nyelvű szolgálat megszűnik
Maguk a hívek is érezték, hogy ez nincs egészen jól. Az 1945. év januárjában - mint mindenütt az ideiglenes kormánnyal kötött megegyezés szerint háborús károk helyrehozatalára magyar férfiak és nők mentek a Szovjetunióba bizonyos ideig. Természetes volt, hogy ahol “germánt” találtak a lakosok között, ott előszeretettel vittek német nyelvű, vagy nevű lakosokat. Így történt, hogy Rákoskeresztúrról főleg német nevű embereket, férfiakat és nőket - vittek el. S ez a helyzet felvétette az emberekben a kérdést: Németek-e ők? Ez a kérdés már a Volksbund szervezkedése idején is felmerült. Tudtuk, hogy volksbundista agitátorok járják a községet és igyekeznek megszervezni szövetséget. Nem sikerült nekik. Nem csupán a józanságuk, hanem érzelmeik miatt sem. A rákoskeresztúri öreg németek nem tagadták, németek, de Rákóczy Ferenc és Thököly Imre képei voltak a díszeik.
Következett a szlovákiai áttelepülés. Ez a mi oldalunkon s volt! Engem is felkeresett volt kollegám egy pánszláv, hogy vigyem ki a híveimet s milyen jó dolog lesz ott kinn. Az igazság az, hogy propagandájuk nem volt hiábavaló. A tót nyelvű lakosság megtartotta még nyelvét. S ők voltak a községben többségben. Voltak szegény emberek, jobb sorsot vártak az áttelepüléstől. Volt ember, aki gyermekével abban a reményben települt át, hogy amit nem meg a magyar hazában, - öt hold földet!! - azt megkapja Szlovákiában. Inkább katolikus szegénység telepedett át, minimum 20 család. Az evangélikusok közül alig egy-kettő! De a többiek, attól félvén, hogy egyszer az áttelepülés kötelező lesz, azzal a kéréssel fordultak a lelkészükhöz, ne legyen tót istentisztelet, hiszen ha Vater unser nincs, nem kell Oče nas sem. Mindenki, de főleg a Mindenható előtt lelkiismerettel mondhatjuk, hogy az élet magyarosított, nem a soviniszta papok!
A gyülekezet életét gyökeresen befolyásolta az iskolák államosítása: Nem gondolok most a kultúrpolitikai jelentőségére. Az evangélium hirdetői voltak tanítóink. A mi iskolánkban nem tudok arról, hogy a két évszázad folyamán lelkész kontra tanító helyzet lett volna. Magam soha pedagógiai kérdésbe nem avatkoztam! Személyi ellentétek nem fordultak elő. Mindnyájan azon voltunk, hogy az Isten dicsőségére szolgáljunk. S most a lelkész egyedül maradt! A hitoktatás még csak ment, ment, de azután a mindenki előtt ismert okokból szépen elmaradt. Egyetlen lehetőség volt: a vasárnapi iskola, illetve a gyermek bibliakör. Ez a mai munka is.
A temetési rend megváltozása
Megváltozott a gyülekezet temetési rendje is. 1950 január 1. Azt jelentette, hogy Rákoskeresztúr megszűnt falu lenni és a mellette lévő községekkel együtt a Főváros XVII. Kerületét alkotja. Ettől az időtől kezdve a Fővárosi Temetkezési Intézet privilégiuma lett a temetés. Az Intézet nem volt hajlandó megoldani a kerületben való temetést. Nehéz lett volna, mert minden település magának szerette volna megszerezni a temetés jogát, így azután egyik sem kapta meg. Temetésen nincs kántor, - a hívek énekelnek, megszűnik a mendikáns szolgálata (kereszt-vitel) is.
Eleinte nagy nehézségeket okozott a X. kerületi temetőben való temetkezés. Azután szépen. megszokták a hívek. Egyházi szempontból inkább reakciója lett: mivel a hívek főleg vasárnap délután értek rá a temetőbe szeretteik sírjaihoz menni, elnéptelenedtek a vecsernyék. Végül, teljesen elmaradtak. Elhagytuk a szép temetési liturgiákat, melyet maga a gyülekezet lelkésze készített teológiai doktori munkája alapján és amely antifónás elemeket is tartalmazott s főleg e miatt a gyülekezetnek, sőt mindenkinek - nagyon tetszett. Ma már természetes, hogy nem temetünk itthon. Másik megoldás: Pécelen a római katolikus és a református temetőben találnak végső nyugovóra azok az evangélikusok, akiknek hozzátartozói inkább mennek oda, mint a hatalmas rákosi köztemetőbe.
Ami a gyülekezet általános életrendjét illeti, a következők érdemesek a feljegyzésre:
Keresztelési szokások
Keresztelés. 1950 óta senki nem szül idehaza. Nincs is községi bába, hiszen község sincs. A Bajcsy Kórház autón 5 percre van. Híveink a keresztelést általában nem mulasztják el. Ennek persze sok esetben a hagyományhoz való ragaszkodás az oka, Tudtunkkal alig-alig van gyermek, aki rákoskeresztúri bennszülött gyermeke s ne volna megkeresztelve. De akad néhány. A keresztelés tényét igyekeztünk már évtizedekkel ezelőtt kiemelni a megszokás szürkeségéből. Keresztelni már nagyon régen az istentisztelet befejező oltári szolgálatában szoktunk, a szülök és keresztszülők jelenlétében. Gyülekezeti istentiszteleti aktus. Oda való. Oda illik. Liturgiáját úgy alakítottuk, hogy az nem hosszú és nem rövid. Vele kapcsolódik az asszony avatása, vagyis hálaadása. A keresztelő aktus után az édesanya veszi át a gyermeket a keresztanyától és ő térdel az oltár elé gyermekével rövid hálaadásra. Ez az emberi aktus annyira a szívekhez is szól, hogy emberek, kik ma sokszor 4-6 éves gyermekeiket hozzák keresztelni, nem kérik, hogy csendben kereszteljünk. A gyülekezet színe elé hozzák! S ma. is egyre inkább így van.
A konfirmáció
A konfirmáció. Valamikor a konfirmáció nem volt olyan nagy jelentőségű, mint napjainkban. Természetes volt, hogy mindenki konfirmált, ma a gyermek bibliakör mellett még az a lehetőség, hogy az egész fiatalokhoz hozzájusson az evangélium. Itt aztán már teljes mértékben érvényesül a szülök hozzáállása a valláshoz, Aki nagy embert akar nevelni a gyermekéből, - akad aki megmondja nyíltan - az nem akar, klerikális nevelést adni gyermekének. Így is nálunk még az a helyzet, hogy gyermekek 80 %-a konfirmál. Oktatásuk nagy nehézségbe ütközik, mert az egész kerületből ide kell gyűjteni őket a gyülekezet házába. De eddig megoldódott. Mintegy előre érezve a dolgok bekövetkeztét, mindent elkövetett a gyülekezet, hogy a konfirmáció jelentős eset legyen a gyermekek életében. Húsz-harminc évvel ezelőtt valóságos népünnepély volt a konfirmációi ünnep. Hogy jó volt-e így, nem tudná e sorok írója megmondani, de hatalmas és magával ragadó volt. Sose adtunk a pusztán ismereti tényezőre, A hűség és a hozzáállás volt a vezető szempont. Valamikor azzal büszkélkedtek a rákoskeresztúriak: én mindig az első padban ültem, mert ki-ki odaült, ahová feleletei miatt érdemelte; mi régen is megbecsültük a “szürkéket”, aki kevesebb talentumot kapott. Hosszútávon beigazolódott, hogy jó szempont volt, konfirmandusunk még mindig annyi van, mint a benti pesti gyülekezetekben együttvéve. Isten őrizné meg ezt a drága munkát utódomnak.
Az ifjúsági munka
Ifjúsági munka. Akié az ifjúság, azé a jövő. Ezt mindenki tudja. S mindig tudtuk. Lelkészi munkába állásomkor is olyan igazság volt, mint ma. Csakhogy akkor más volt a szituáció. Az ifjúság hálás volt azért, ha törődtek vele. Fiatal segédlelkész és fiatal suhanc, vagy süldő leányok jól megértették egymást. Eljött az idő, amikor egyrészt nincs idő! A rendes ifjúság tanul. Tanuló nemzet lettünk. A mai fiatalnak ezer alkalma van a szórakozásra. Valamikor két tánc volt egy évben, de 70 évvel ezelőtt! Sport, kirándulás, színház, mozi. Bizony nem könnyű dolog összegyűjteni és összetartani őket. Szerencsénkre nem a mi erőnk és okosságunk tartja meg, hanem az evangélium ereje. Ezért nem tartom a helyzetet reménytelennek. Az iskolák államosítása után segítségről kellett gondoskodni. Kaptam is segédlelkészt: Fodor Ottmár, de még inkább Muntag Andor, majd Kiszely Sándor voltak azok, akik remekül össze tudták tartani az ifjúságot. A régi paróchia gyülekezeti “terme” néha alig tudta befogadni őket. 80-100 ifjú és leány is összegyűlt, olykor egy-egy órára. Ezen a téren sok a pótolni való, de az aratni való sok, a munkás kevés! A Hegyvidéki ifjúság segítsége sokat jelentett ifjúságunk számára.
Az esketés
Esketés. A gyülekezet őskorában egyházi aktus volt. Ma a protestáns teológusok nem tudnak mit kezdeni vele. Egyre több tért nyer a pusztán polgári házasságkötés. De gondolom, hogy jó lenne megszívlelni az öreg Tertullianus szavát: Hogy a házasságok ne könnyelműen köttessenek, mutassák meg magukat a papoknak. Körülbelül így hangzik Tertullianus intése. A minden 4. vagy lassan minden 3. elváló pár bizony nem ártana, ha tanácsát követte volna. Még esketünk. Ma már nem is jönnek úgy a templomba, mint valamikor: 6-8-an összekarolva az út széltiben (ma már lámpák védik az úton átkelőt a sok autótól), huj-hujozva, borosüveggel... cigánymuzsikával, félig beszeszelve... de jönnek még autóval, a násznép néha bérelt autóbusszal; hirdetjük is őket. Már 30 éve nincs “tisztes ifjú és tisztes hajadon” ás sajnos van: elválás! Mi sem vagyunk kivétel. S még egy nagyon fontos változás a helyzetben: míg 20 évvel ezelőtt alig volt vegyes pár, na már alig van tiszta pár. A Pesten dolgozó vidéki lányok sok rákoskeresztúri fiút kapnak férjül és kerül ide vidéki fiú is. Mind a kettőben van jó is, rossz is! Van, aki nagyon jól jár, van aki nagyon megégeti magát. Kölcsönösen. Ez utóbbi jó vérfrissítés.
Esketési szertartáshoz vidéken mindenütt hozzátartozott a menyasszony avatás. A násznép kiment a templomból. Csak az újonnan esküdött asszony marad bent asszonytársaival. Fejét kendővel letakarták. S a lelkésszel azért imádkozott, hogy áldott legyen a házassága; betöltse jól hivatását és anya legyen. Ezt a szokást az új templomban már nem lehetett fenntartani. Egy csökevény: menyasszonyi külön áldás pótolta. A fiatalság lehet, hogy nem érti, de az anyák még emlékeznek rá, mi volt ennek a külön áldásnak az értelme.
A temetés
A temetésről fentebb szólottunk. Itt még hadd jegyezzek meg két dolgot. A X. kerületben való temetés miatt sokszor előfordul az, hogy valakinek a haláláról vagy temetéséről a gyülekezet templomos tagjai sem tudnak. Ez a körülmény indított arra, hogy a temetést követő vasárnapon a gyászoló családot meghívjuk a rendes istentiszteletre. Ekkor megemlékezünk az elköltözöttről. Ez konkrétan ebből áll: rövid curriculum vitae; textus, amiről prédikált az igehirdető. Ének: Jézus, én bizodalmam... első verse. Mindez a szószéki hirdetés előtt. A befejező oltári szolgálatban az agendális imádság a halott nevének említésével.
Megvallom, hogy Békéscsabáról hoztam e szokást, ahol valamikor a hétfőn reggeli könyörgésen volt hasonló. Most úgy tudom ott is vasárnapon van! A gyászolók helye a szószék alatti pad. Nagyon jól bevált. Nagyon szeretik. Nagyon rosszul esne, ha elhagynánk.
Gyászistentisztelet: December 30
A másik alkalom: December 30-án este 6 órakor requiemet tartunk a templomban. Evangéliumhirdetés, megfelelő ének, vagy karének, vagy szólóének, majd a nevek lassú, méltóságteljes felolvasása, halk orgonaszó mellett. Kötött prédikáció: tömény evangélium és keresztyén reménység. Nagyon szeretik. Ez a pont a temetés után. Természetesen ez mind díjtalan. Ha van adomány, az a gyülekezeté. A gyülekezet lelkészének az volt a vágya, hogy a Pest melletti elmaradt falusi gyülekezetből valamiképpen korszerű, igazi evangélikus gyülekezetet formáljon. Nagy segítsége volt ebben a körülményeknek, mint fentebbiekből bőven kitűnik.
Gyülekezeti éneklés
Vonatkoztatható ez pl. a gyülekezeti éneklésre. Már Szügyi Károly kántorsága alatt nagyot haladt a gyülekezet a friss, eleven és kottaszerű éneklésben, még inkább előrehaladt a lelkész feleségének évtizedes kántorsága alatt. Sikerült az új templom orgonakérdését is megoldani, A Deák téri gyülekezet orgonáját szerezte meg az egyház. Kneifel Mihály hangszerkészítő mester Trajtler Gábor zene-főigazgatónk tervei szerint átépítette a két manuálos 16 regiszteres orgonát. Külső megjelenése is mindenképpen illő a szép templomhoz. A gyülekezet éneke pedig ugyancsak kielégít minden városi igényt. Nyoma sincs már a 40 éve tapasztalt lassúságnak, cikornyáknak, .egyéniesedéseknek. Elérte a gyülekezet a kitűzött célt.
A gyülekezet külsejében teljesen megváltozott, míg a múltban falusias, népviseletes, parasztos volt, az ötvenes évek óta csak az idős asszonyokon maradt meg a régi, egyszerű öregasszonyokra jellemző fekete és kendős népviselet. A szláv eredetű és a környező szláv falvak népviseletével azonos népviselet mindennapos hordása ritka, mint a fehér holló. A régi templomban még “templomlányok” takarítottak; az újban már nem. Nem volt szabad szombat s nem értek rá az ipari munka miatt. Nem is álltak mesésen szép népviseletben az oltár előtt. Az öregtemplommal ez is kiment a divatból. Megmaradt még az a szokás, hogy a férfiak elkülönítve ülnek az asszonyoktól a templomban. Az utolsó évtizedben ezen a régi szokáson is túlteszik magukat és különösen a vegyes házasságok miatt is férj és feleség egymás mellett ülnek.
Iratterjesztés
Énekeskönyve mindenkinek van! Nem illő dolog a templomba könyv nélkül menni, vagy arra várni, hogy ott kapjon könyvet az illető. Ugyanakkor fogy szép számmal az istentiszteletek alkalmából az Evangélikus Élet. Karácsony körül nagy számban fogy az Evangélikus Naptár. Nő az Útmutatók vásárlóinak száma is. Az iratterjesztés forgalma is jelentős. Főleg Bibliákat. Keresnek.
Családok gyásza
Megmaradt még a régi időkből a családok gyásza haláleset esetén. Egy hónapig feketében járnak az asszonyok még aránylag távoli rokonuk halála esetén is. Temetésére, - ha csak idejük engedi, - természetesen elmennek. Ritkán fordul elő olyan temetés, ahol a résztvevők száma nem éri el a húszat! De 200 sem ritka! S a temetőben is zeng az ének!
Újabb egyházi funkció: Sírkőavatás
Az utóbbi két évtizedben kialakult egy újabb egyházi funkció: a sírkő avatás. A főleg a X. kerületi Köztemetőben temető híveink másvallásúaktól (pestiektől) láttak és látnak ilyen egyházi szertartást. Idő hiány miatt ezek főleg vasárnap délután vannak, amikor az emberek ráérnek. Kérték tőlünk is ezt a szolgálatot. A gyülekezet lelkésze kénytelen volt szegre akasztani a teológiai meggyőződését és igehirdetési alkalomnak fogván fel a dolgot, végezte és ma is végezzük - ezt a Pesten tanult kegyeletes aktust.
Alkalmaink
A gyülekezet megszokott rendjéhez tartozik legalább két szeretetvendégség. Az adventi és a templomszentelési emlékünnep utáni úgynevezett csendes napok, adventi istentiszteletek. Az istentiszteleti élet csúcspontja a karácsonyesti istentisztelet, amely alkalommal megtelik zsúfolásig a templom. Ekkor vannak legtöbben. A lelkész énekelt Miatyánkja és a Csendes éj közös éneke a nagy élmény. Amikor az öreg templomba bevezették a villanyt, a költségekre adományt kért az egyház. Azóta szokásban van az óévi adakozás “villanyra”. Ez a szokás átjött az új templomba. Ma is szokásban van. Mindig van 200-230 család, mely erre az alkalomra adományt ad. Egy szépséghibája van ennek az adakozásnak: az adakozók neveit fel kell olvasni. De már ezen a vonalon betör az “új-városi” világ. Sokan az N. N-t kérik. Bizonyára eljön az idő, amikor az adomány megmarad, és a név eltűnik. Nem kétséges, hogy az adomány is eltűnik, de máskor és más formában bizonyára megmarad, mert népünk egyházszerető nép és ha értelmét látja áldozatkész!
Az életmódváltozás
A város kijött a faluba! A szegényebb réteget kivéve - ha egyáltalán szegény ember - komfortos, vagy legalább is komfortosított lakásokban laknak, de a régi közösség felbomlóban van. Valamikor együtt élt három nemzedék. Ma már két nemzedék sem érzi jól magát együtt. De el is különíti őket a kenyér, kereseti forrás különbözősége. A “bejáró” fiatalok kidolgozzák magukat munkahelyükön. Kevesüket lehet rábírni arra, hogy jó szívvel dolgozzanak a még megmaradt háztájiban. Inkább fusiznak a szakmában; kirándulnak, szórakoznak, meccsre járnak. Nem bírják elviselni az apának azt a vélt jogát, hogy “ameddig élek, én parancsolok a házban” és a mamánál van a pénz! Inkább mennek külön lakni. S akkor nincs alkalom a folytonos összeütközésre. Kevés olyan család van, amelyik közös háztartásban él, még akkor is, ha egy udvaron, illetve egy házban laknak, A nemzedékeket egy világ választja el egymástól.
A legújabb nemzedék nem tudható, mit tart meg az ősök örökéből? Az egyház nem visszatartó erő, mely konzerválni akar. Amit adni tud, az viszont “élet kenyere”, élő víz”, “örök életnek beszéde”! Reméljük, hogy az egyház Ura megtartja az övéit e világban a következő évszázadokban is.
Nagyon jól jellemzi egy neves református lelkész pszichológus az általános helyzetet, így: régen a patriarkális nagy család volt az életstílus; itt alárendeltség uralkodott. Ezt követte a kis család; itt már a mellérendeltség uralkodik; végül a nyitott család életformája kezd kialakulni, ahol már a házasfelek is ki-ki szabadon kívánja megvalósítani önmagát. Gyülekezetünk még a harmadik modellhez nem ért el. Viszont az egyház hirdeti, hogy együtt kell megoldani az élet kérdéseit “elszenvedve egymást - ha kell - szeretetben”.
Egyébként őszintén meg kell mondani, hogy 1945-70-ig terjedő időszak nem múlt el nyom nélkül. Problémáink vannak a konfirmandusokkal; nem hajlandók templomba járni; a vasárnapi iskolásokkal; nincs idejük eljönni. Az úrvacsorázók száma 1800 óta stagnál; pedig akkor harmada volt a gyülekezet. A gyülekezet képviselő testület intézménye nem vált be. Meg kellett szüntetni. Célja pedig az volt, hogy mozgósítsuk a gyülekezetet. Fővárosi gyülekezet lettünk - külsőkben! Még hangerősítő berendezésünk is van! S még mindig van, aki hallgatja. De e sorok írója úgy érzi, hogy ha lelép az aktív lelkészség utjáról, több jót tesz a gyülekezetnek, mintha öregségével gátja, vagy legalább is fékje az új idők új egyháza kialakulásának. Ezt a teljesnek nem mondható munkámat szeretettel teszem le szeretett rákoskeresztúri gyülekezetem asztalára.
Az egyházban használatos ágendák ima- és énekeskönyvek
Németeknél: Kirchliche Agende hrg. Wien.1829
Die Biebel
Gesangbuch zum gottesdienstlichen Gebrauch Preßburg1785. Temetéseknél: Der Heimgang zum Herrn.
Tótoknál: Agenda t.j. prace cirkevni...1867
Énekeskönyv: Tranoscius. Funebrál és agenda funebria. (dr. Szeberényi)
Imakönyvek: Jakobai és Baltigtól
Magyaroknál: Agenda, azaz egyházi hivatalbeli foglalatosságok módja. Kiadta a Dunántúli Evangélikus egyházkerület
Énekeskönyvek: Haan Lajos Szarvasi énekeskönyv,
Keresztyén énekeskönyv.
Székács imakönyv
|